måndag 17 augusti 2015

Hej 

De första veckorna v. 34 - 35 kommer vi att repetera en hel del i matten. Ni kommer även att göra en liten test över vad ni kan idag i matten.
Därefter kommer vi att jobba med tal och positionssystemet:
Vecka 36 - 38
Syfte:
Eleven ska utveckla sin förmåga att
  • Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
  • Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter
  • Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
  • Följa och föra logiska resonemang, använda matematikens uttrycksformer för att samtala och argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
Detta kommer att vi att jobba med:
  • Begreppen tal, siffror, positionssystem i talområdet 0 – 10 000
  • Begreppen hälften och dubbelt
·         Talserier och talmönster
·         Läsa av tallinje
·         Storleksordna tal inom talområdet
·         Metoder för att beräkna hälften och dubbelt

Mål till eleverna:
Du ska kunna…
·        Storleksordna tal
·        Läsa av tallinje
·        Förstå hur tal är uppbyggda
·        Räkna hälften och dubbelt
·        Förstå talmönster
·        Använda strategier i problemlösning
·        Följa och samtala enkla beräkningar.

Språkmål till eleverna:
Du ska kunna begreppen...
·        Positionsystem
·        Udda tal
·        Jämna tal
·        Talmönster
·        Tallinje
·        Hälften
·        Dubbelt

Arbetssätt:
Vi kommer att…
·        Jobba med matteboken ”Mattespanarna”
·        Jobba laborativt med övningar och spel
·        Titta på UR-programmet ”Morfis kod – ett matteäventyr”, serien är på 5 delar med syftet att väcka intresse för matematik.

Bedömning:
Ni kommer att bli bedömda med …
·        Ett skriftligt prov

·        Muntlig lösning av ett matematiskt uppdrag
     Bedömningsmatris

Storleksordning
Du kan sätta tal i rätt storleksordning
Du kan på ett effektivt sätt läsa av positionssystemet. (ex: du kan lista ut att 10 100 är större än 10 099 genom att titta på hundratalssiffran)

Avläsning av tallinje
Du kan läsa av och bestämma tal utmed en tallinje


Taluppbyggnad och positionsystemet
Du kan läsa av ett tal och kan säga siffrans värde beroende på placeringen
Du kan betydelsen av de olika platserna och använder detta för att skapa olika tal.
Du kan använda platsvärdena för att exempelvis lösa talgåtor.
Hälften och dubbelt
Du kan utföra enkla beräkningar av hälften och dubbelt


Talmönster
Du kan fortsätta ett talmönster och kan skapa egna talmönster
Du kan beskriva hur ett talmönster är uppbyggd
Du kan skapa och beskriva egna svåra talmönster
Strategier vid problemlösning
Du kan läsa av och lösa enkla problem
Du kan lösa enkla problem även om räknesättet inte är givet
Du kan lösa problem och kan variera lösningen och bedöma rimligheten
Samtala och argumentera med hjälp av matematiska begrepp
Du försöker beskriva en egen lösning, se likheter och skillnader
Du kan resonera kring olika lösningar
Du kan jämföra olika lösningar och dra egna slutsatser




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar