lördag 19 september 2015

Dictogloss - vi tränar på att skriva faktatexter

I torsdags började 4a sitt arbete med att skriva faktatexter. Vi har under terminens första veckor skaffat oss kunskaper och byggt upp förförståelse om Sverige och om våra landskap, denna kunskap ska sedan finna med i våra texter. Innan vi kan skriva en faktatext måste vi lära oss hur en faktatext är uppbyggd och därför gjorde vi en dictogloss. Här nedan kan du läsa om vad en dictogloss är och hur den går till.


Dictogloss
En övning som tränar eleverna i att lyssna, tala, läsa och skriva. I korta drag går den till så här:
·         Läraren läser en text minst två gånger utan att eleverna gör någonting annat än att lyssna.
·         Läraren läser texten ännu en gång men nu ska eleverna anteckna så mycket som möjligt i form av       stödord.
·         Två och två får nu eleverna jämföra sina anteckningar och försöka återskapa texten tillsammans.
·         Två par går samman och gör om samma moment, det vill säga jämföra sina anteckningar och               skriva om texten.
·         Eleverna skriver med hjälp av gruppens anteckningar ner texten på nytt. Detta kan också göras            gruppvis. Därefter får de möjlighet att jämföra sina egna texter med ursprungstexten som läggs på      whiteboarden.
    Övningen syftar inte till att texten ska skrivas om exakt, utan att skapa reflektion och att eleverna       utnyttjar sina språkkunskaper.

Texten vi användes oss av finns här.

Det var första gången som 4a gjorde en diktogloss och jag tycker att det gick överförväntan. Eleverna lyssnade intensivt och ansträngde sig verkligen för att få med alla viktigt fakta. Detta arbetssätt kommer vi att jobba vidare med. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar