onsdag 16 november 2016

Vinterprat

Eftersom några av våra arbetssamma femmor redan är färdiga med sin berättande text är det några som redan har börjat med sitt vinterprat. Vinterpratet är vårt nästa arbetsområde i svenska och jag lägger ut planeringen här. Allt material finns också i vårt google classroom som heter just Vinterprat. Det ska bli spännande att få lyssna på era historier! Lyssnar gärna på mitt vinterprat längre ner i planeringen för att få en bild av hur det kan bli. 



Lokalpedagogisk planering
Vinterpratarna
Svenska som andraspråk
Ht – 16

Vecka: 48 - 51
Syfte: I det här arbetsområdet ska du få utveckla din förmåga att kommunicera i tal. Du kommer att få förbereda och framföra en muntlig redovisning om ett ämne som berör dig.

Arbetssätt:
Vi kommer att börja med att lyssna på ett vinterprat av Malin Sävstam samt några vinterprat av elever i åk 7 (Malin Larsson). Vi kommer att diskutera hur ett bra vinterprat är och vilka delar som ska finnas med. När vi fått inspiration kommer ni att börja göra en tankekarta och när den är klar skriver ni ert manus. Efter att manuset är klart ska ni träna, träna och träna lite till på att kunna berätta fritt. Sedan är det dags att spela in sitt vinterprat med hjälp av I Movie eller Movie maker. Du ska lägga till både bilder och musik.
Arbetet ska senast vara färdigt 15 december klockan 15.00.


Rubriker att välja bland
En person som betytt eller betyder mycket för mig.
En händelse som förändrade mitt liv
Mitt Rosengård
Min skola
Valfri rubrik

Bedömning: Se matris nedan










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar