tisdag 28 mars 2017

Kamrat - och lärarrespons!


Vi börjar nu bli färdiga med våra berättande texter som på fredag ska skickas till författaren Anette Eggert, som sedan kommer läsa alla texterna och ge respons. Vi har därför ägnat denna veckan åt olika typer av respons. Vi började med att gå igenom vår lärandematris ytterligare en gång för att vi verkligen skulle förstå vad de olika delarna betyder. Därefter delades eleverna in i par eller tre och tre, de delade sin text med kamraten via driven. Alla fick i uppgift att lyssna igenom kompisens text med hjälp av Intowords eller läsa den ett par gången.Kompisens uppgift var sedan att ge respons genom att markera i vår lärandematris var texten befanns sig eller kommentera saker i texten genom att markera de delar av texten som de tyckte var bra eller saker som de tyckte behövde förbättras.




De elever som valde att ge kommentarer genom att markera delar av texten i driven skulle också skriva ner två stjärnor och en önskan. Det är väldigt roligt att se hur bra det går med kamratbedömningen nu i åk fem. I  fyran var det svårt och man ville varken ge eller ta emot feedback. Nu har alla förstått vinsten med att både ge feedback men framför allt med att få feedback och få möjlighet att förändra och förbättra sin texter tills man når nästa nivå. Eleverna delar självmant texterna med varandra, både inom klassen men även mellan klasserna.

Det var en stor glädje att bara sitta och lyssna på elevernas kommentarer och sedan läsa vad de skrivit till varandra. Här kommer några citat:

"Härlig orientering, jag vill verkligen läsa vidare".
" Din text är så läskig så jag vågar knappt läsa vidare den".
" Här skulle du kunna använda ett annat tidsord till exempel plötsligt".
" Du saknar gestaltande beskrivningar,"
" Vad menar du här, kan du utveckla så att jag förstår lite bättre."

Kommentarerna de ger till varandra skrivs och sägs hela tiden med välmening och det bygger på ett tryggt arbetsklimat och en stor förståelse för varför vi ger varandra feedback.

När kamratresponsen var gjorde satte sig eleverna och gjorde de ändringar som behövdes för att förbättra sin text. Därefter har en elev i taget suttit med mig och läst igenom texten och markerat var i matrisen texten ligger. Oftast är jag och eleven överens och vi kan på ett bra sätt diskutera hur eleven ska komma vidare i sitt skrivande. Några elever har varit nöjda med sin text och några har frågat om de får utveckla den ännu lite till och självklart får man det.

Här ser ni delar av en lärandematris som en elev fyllt i. 


Det jag ser att vi behöver utveckla är våra lösningar på problemet i texten. Lösningen uppstår oftast väldigt fort, kanske för att eleverna vid det här laget börjar bli lite trötta men jag är säker på att om vi vid nästa tillfälle vi skriver berättande text, arbetar lite extra med just denna del så kommer eleverna att utveckla detta också, precis som de gjort med sina gestaltande beskrivningar.

Snart kan ni läsa våra texter här på bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar