onsdag 27 januari 2016

Fler texter om mitt bästa eller värsta ögonblick under jullovet!

Här kommer fler texter om elevernas bästa eller sämsta ögonblick under jullovet. Även dessa elever har försökt att använda gestaltande beskrivningar för att göra sina texter mer intressanta för läsaren.

Mitt värsta ögonblick under jullovet

Mitt värsta ögonblick under jullovet var när jag och mamma och jag gick till Emporia. Mamma tittade på några kläder som var randiga och då såg jag butik som bara sålde kläder för barn och alt var billigt. Så jag gick till butiken och ropade till mamma- mamma kom till den butiken den har bara saker för små barn. Men hon tittade på kläderna i den andra butiken.När jag gick till den butiken där mamma var innan så såg jag att mamma var borta.

Ooooo nej vad ska jag göra nu tänkte jag. Jag fick en stor klump i magen och tårarna ville komma ut från ögonen.Men jag höll mig.Jag började genast söka upp mamma i en butik men jag hittade  inte henne. Emporia är en stor butik
jag var rädd och tänkte att jag aldrig kommer att hitta mamma igen Jag satte mig på en brun bänk som var ganska ful.

Efter en stund så kom min syster och hittade mig och sa Sumeja var är mamma?  Jag sa jag tappade bort mamma och då sa hon vi ringer mamma och säger att du är med mig. Vi kommer snart att hitta mamma sa hon jag mådde lite bättre. Men till slut så hittade vi mamma i en liten affär hon letade efter mig. I den affären  kramade vi varandra och mamma fick tårar i ögonen av glädje. Hon sa varför gick du från mig du kunde förlora mig och jag kunde förlora dig
‘ jag sa förlåt mamma. Men du  är ju i den butiken som jag ville gå till. Det var därför jag tappade bort dig jag ropade på dig men du hörde inte antar jag.

Kan vi titta i den här butiken? mamma svarade ja så klart. Vi köpte kläder till mig vi köpte en mysig och skön tröja med byxor som också var sköna. jag längtade att ta på mig den för att vi skulle ha mystund hemma . sen gick vi hem och hade mysigt med mamma och min syster. Vi åt vaniljglass med strössel och smält choklad på. Det var jättegott .


Mitt bästa ögonblick under jullovet
Jag gick ner från trappan med tunga steg in till vardagsrummet. Mamma och pappa var på jobbet och jag funderade lite på hur min dag skulle vara. Jag satte mig tröttsam ner i soffan och letade efter ett intressant program men hittade inget som nöjde mig.

Jag såg min tråkiga dag framför mig medan mamma och pappa jobbar sitter jag hemma uttråkad. jag satte på hög musik men efter en stund stängde jag av de höga musiken för att jag var rädd att grannarna skulle klaga.

Efter en stund gick jag till köket för att se om det fanns något som jag kunde äta. Efter de onödiga försöket tog jag bara en macka med Nuttela på.  

När jag var i hallen ringde någon på dörren. Jag undrade på vem det kunde ha varit eftersom dem vännerna jag brukade vara ute med är bortresta under lovet. Jag kan erkänna att jag blev lite rädd. Jag gick med tunga steg fram till dörren. Jag öppnade handtaget långsamt och hoppades på att det kanske skulle varit mamma eller pappa som slutade tidigt.

När dörren väl var öppen skrek jag och sa “ vad gör du här ! “
Det var Sofia min gamla bästa kompis som jag inte hade sett för fem år sen. “ Pappa hade planer här i närheten så jag tänkte på att  komma och besöka dig “ sa hon. “ jaha jag blev förvånad men jag är glad att du är har kom in “ svarade jag.

Jag tog henne till vardagsrummet och hämtade fram mina gamla skolkataloger och dem nya. Vi pratade i timmar om hur det hade gått för oss dem närmaste fem åren och vi hade det fantastiskt roligt. Av skratt och tårar russade tiden iväg och då kom mamma och pappa hem från jobben med massa god saker med sig.

Vi tittade på film och åt jätte mycket godis och chips. Sofia fick sova över och vi var vaken typ hela natten och spelade spelar.

Det var ett minne jag aldrig kommer glömma, det var de bästa ögonblicket när jag såg Sofia utan för min. Det var mitt bästa ögonblick under lovet! 

  

                         Mitt bästa ögonblick!

Jag och Halina bestämde oss en dag för att utforska världen, vi bestämde oss att resa till fem olika länder, Halina sa okej och vi åkte till stället där man köper flygbiljetter för att köpa biljetter. Sedan packade vi och åkte till de fem länderna Dubai, Paris,Florida,New York och Brasilien.

Sen åkte vi tillbaka till Sverige, Vi hade tänkt oss att stanna på Emporia och dricka varsin milkshake. Men efter att vi hade gått av flyplanet och var påväg mot att hämta våra resväskor så kom vi på att vi hade glömt dem i Paris. Vi hade tänkt oss att åka tillbaka men alla våra pengar låg kvar i resväskorna våra resväskor var i Paris. Vi fråga dom som jobbade på flygplatsen men dom sa att det fanns inga rosa resväskor vi blev ledsna.

Hur ska vi göra nu, vi har inga kläder och inga pengar vi bara smiter in  i flygplanen tänkte Halina. Några timmar senare var vi i Paris, vi åkte snabbt tillbaka till hotellet där vi sov för att leta efter våra resväskor. Vi hitta resväskorna och åkte tillbaka till Sverige. Sedan åkte vi till Emporia för att dricka varsin milkshake. Milkshaken var jätte god det var mango smak min favorit. Halina säger kom vi går hem nu och det gjorde vi. Vi åkte hem till mig.Och min mamma öppa dörren. Halina skulle sova över hos oss eftersom att det var natt och Halinas familj sov. Därför fick hon sova över hos oss, min mamma frågar, hur har resan varit, jag sa att det var jätte rolig, ja men nu måste ni lägga er tjejer, okej godnatt, godnatt säger mamma.
vi får väl se vad det blir för äventyr nästa gång.<3

      
Min bästa upplevelse under jullovet:


Jag vaknade upp en morgon på jullovet, jag kände mig pirrig i kroppen, jag kände att något spännande skulle hända. Jag gick till toaletten, borstade tänderna och klädde på mig mina mörkblåa byxor och en mörkblå skjorta. Jag gick ut i det soliga vädret för att se om mina kompisar var ute.  På gården stod en limousinen och chauffören frågade om jag ville åka en tur med han i Rosengård. Jag gick fram till chauffören och frågade vad han gjorde på gården, chauffören svarade att han väntade på en person som heter Adrian. Men jag heter ju Adrian tänkte jag. Hoppade inte i limousinen, jag var pirrig och förväntansfull. Limosienen var vit utanpå och inuti var den beige. Den var snygg och cool.

Vi började med att åka runt Malmö och jag såg snögubben som jag hade byggt dagen innan,  jag såg även Emporia som har vackra färger, jag såg till och med Turning Torso, Malmös högstabyggnad som är vit med vatten runt omkring. När vi kört en lång stund körde han hem mig till Rosengård. Detta var den bästa upplevelsen på mitt jullov!

Mitt värsta ögonblick under jullovet.


Någon knakade på min dörr, klockan var 22.och
jag ensam hemma. Mamma, pappa och min syskon var hos min moster men jag var sjuk så jag fick inte följa med. Jag blev rädd och min mage började pirra.


Jag kunde inte se vem det var därför jag var rädd efter några minuter kom någon och knakade igen jag kollade genom nyckelhålen det var ingen. jag hörde att någon andas men jag såg ingen. Livrädd av skräck letar jag upp min mobiltelefon och ringer min pappa.

Min pappa sa att han kommer snart, när pappa kom sa han att det var inget, han sa att du bara var rädd och sen jag försökte jag sova. Jag var fort farande rädd och mina syskon och min mamma kom då frågade mig vad hände jag sa att någon knackade på dörren hon sa att du var  bara rädd sen somnade jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar