onsdag 27 januari 2016

Likheter och skillnader - elevtexter



    1. Likheter:
En likhet jag kan se är att man i Islam, judendomen och kristendomen är monotistisk religion och det betyder att de tror på en Gud. De 5 världsreligionerna har alla en helig plats/ Gudstjänstbyggnad där dem ber. Men de ber inte på samma sätt och har inte samma kläder när man ber.

En annan likhet jag kan se är att man inom både kristendomen och islam tror på Jesus. Inom kristendomen tror man att Jesus var guds son men inom islam tror man att Jesus är en profet.

Alla fem världsreligionerna har en likhet i att man inte får lov att döda eller slå någon annan människa.

En tredje likhet jag kan se är att buddhismen och hinduismen är polyteistiska religioner. Vilket betyder att man tror på många gudar men inom buddhismen är inte gudarna viktiga. Det viktigaste för dem är att nå nirvana och det betyder att man slutar att återföddas på nytt.

En fjärde likhet jag kan se är att man inom både hinduismen och buddhismen tror att man kan återföddas på nytt men inom judenndom, kristendom och islam tror man inte det.

En femte likhet är att man inom både judendomen och kristendomen firar påsk men av olika anledningar, kristna fira påsk för att Jesus dog och  uppstod igen med judarna firar påsk för uttåget från Egypten.

Skillnader:
De fem världsreligionerna har inte samma symboler eftersom varje religion symbol har en betydelse tex judarna har  menoran som är en  sjuarmad ljusstake. Den används vid en högtid som kallas chanukka, chanukka firar judarna i december och då tänder judarna ett ljus varje dag i åtta dagar. Kristendomen symbol är ett kors  för att någon spikade fast Jesus på ett kors. För Prästen Kajafas var så avundsjuk på Jesus och bestämde sig att döda Jesus.
Judendomens, kristendomens och islams har alla en helig dag men de har inte samma dag som är helig. Judarna helig dag är lördag, kristendomens heliga dag söndag och islams heliga dag är fredag.


2. Likheter

En stor likhet inom islam, kristendomen och judendomen  är att de bara tror på en gud. Judarnas gud kallas för Jahve.  Judarna tillåter inte folk att kalla deras gud för gud utan de vill at man säger istället för det G-D. Muslimernas  gud kallas för Allah och han har 99 andra namn. Däremot så har kristnas gud inget namn utan de kristna kallar sin gud för gud eller herren. När man bara tror på en gud så kallas det för ett “monoteistisk religion".

En stor likhet inom världsreligionerna är att alla har en helig plats att be i.
Buddhismens och hinduismens heliga byggnad/lokal kallas för tempel.
Inom hinduismen så har vartenda gud ett eget tempel. det finns cirka 330 miljoner hinduiska templar. Hinduerna behöver inte besöka templet för att be. Dem flesta hinduerna har ett eget husaltare där de kan offra och be till sin gud.
Islams heliga byggnad/lokal kallas för moske .
En moské är en plats där muslimerna kan göra sina böner och dyrka Allah.
I en moske måste kvinnorna bära sjal. I en moske får inte kvinnorna och männen vara tillsammans utan männen är framför kvinnorna och kvinnorna bakom. Ordet Masjid betyder platsen där man gör sujud för Allah. Sujud betyder att falla ned inför Allah, det är det som man gör under bönen.  Kristnas heliga byggnad/lokal kallas för kyrka. Man brukar oftast besöka en kyrka när det sker en begravning för någon man känner, bröllop eller när det är döpning. De flesta kristna brukar besöka kyrkan på söndagar. Söndagen var den dag som Gud vilade på när han skapade jorden.
Judarnas heliga byggnad/lokal kallas för synagoga. I de ortodoxa synagogorna så skiljer man männen ifrån kvinnorna alltså de får inte be tillsammans och motsatsen för de reformsynagogorna. Männen brukar ha på sig kippa över huvudet när de ska till synagogan.

En likhet som alla de fem världsreligionerna är att de har en eller flera heliga skrifter. Kristnas heliga skrift kallas för Bibel. Islams kallas för Koran (Quran) och den har 114 kapitlar. Buddhismens kallas för Tripitaka och betyder de tre korgarna.
Hinduismen har 4 heliga skrifter och de är Bhagavadgita, Upanishaderna, Ramayana och Vedaböckerna. Bahagavdgita betyder den högstes sång och är den mest älskade boken. Judarnas kallas för Tanak, Torah och Talmud.

Skillnader

I en syngagoga ska man bära en helig mössa (kippa) men i kyrkan ska man ta av sig den mössan man bär.

Inom Islam måste man be 5 gånger om dagen. Detta gäller bara när man är myndig (15 år och uppåt). Men i de andra världsreligionerna ber dem inte så många gånger om dagen det kan också bli så att man inte alls ber under en hel dag.

I Mosken och i ortodoxa Synagogor så skiljs män och kvinnor åt alltså de får inte be tillsammans. Men i de andra religionerna kan män och kvinnor be tillsammans.

Inom islam måste de myndiga tjejerna/kvinnorna täcka sitt hår eftersom håret är lika värd som sina privata delar. Muslimska kvinnor får inte klä sig som de vill. De får inte ha tajta kläder och deras privata delar får absolut inte visas utomhus man ska ha kläder som täcker delarna (Gäller bara de myndiga). Men i de andra religionerna kan kvinnorna klä sig ungefär hur de vill. De behöver inte täcka håret eller inte ha på sig tajta kläder.


3. Likheter.

Islam, Judendomen och kristendomen är monotistiska religionerna och det betyder att dem tror bara på en Gud.

Alla  fem världsreligionerna har en helig plats/Gudtjänst byggnad där dem ber men dem ber inte på samma sätt.

Alla religionerna fick en helig bok från Gud t,ex, muslimer fick en helig bok som kallas för koranen, judendomen har Toran, kristendomen har Bibeln, hinduismen har Vedaböckerna och buddhismen har Tripitaka. Alla dem fem världsreligionerna har levnadsregler som t,ex i alla religionerna så står det att man inte får stjäla, ljuga, döda och annat.

Skillnader:

Dem fem världsreligionerna har inte samma traditioner som t,ex, judendomen firar påsk för befrielsen ur slaveriet i Egypten och kristendomen firar också påsk  för att Jesus uppstod och Islam firar ramadan för att man ska känna hur dem som inte får nån mat känner sig. Det finns skillnader i klädsel, som t,ex, judendomen: männen måste ta på sig en hatt som kallas för kippa innan dem går in till synagogan för att dem ska visa respekt till Gud och Islam: tjejer, kvinnor måste ha på sig sjal och också visa respekt för Gud. Alla religionerna talar inte samma språk (arabiska, judiska, persiska och olika europeiska språk).


4. 
En likhet vi kan se är att inom judendomen, kristendomen och islam tror man på samma gud. Judarna gud kallas Javhe, kristendomens gud kallas gud eller herre och islams gud kallas Allah. Vi har alla samma stamfader, Abraham.

En annan likhet vi kan se är man inom buddhismen och hinduismen är att det har samma heliga plats som kallas tempel.

I både islam och kristendomen tror man på Jesus men i kristendomen tror man att Jesus är guds son medan man inom islam säger att Jesus är en profet.

I alla fem världsreligionerna  säger man att man inte får lov att döda och slå andra människor.

Inom judendomen, kristendomen och islam har man en helig dag. Islams heliga dag är fredag, judarnas heliga dag är lördag och kristendomens heliga dag är söndag.

Skillnader

En skillnad vi kan se är att man inom judendomen, kristendomen och islam tror på en gud medan man inom hinduismen och buddhismen tror på många gudar. Inom buddhismen är gudarna inte viktiga och det är en skillnad jämfört med de andra religionerna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar