söndag 6 mars 2016

Argumenterande text fas 4, enskilt skrivande



Nu börjar vi i 4a bli färdiga med våra enskilda argumenterande texter. Eleverna har gett varandra kamratrespons och nu har de även fått respons av mig som pedagog. Vi kommer att lägga ut texterna här efterhand när de är redigerade efter kamrat - och lärarrespons.

Rosengårdssvenska ?
Jag tycker det är inte bra   med Rosengårdssvenska? I Rosengård, liksom i andra förorter i Sverige där det bor mycket invandrare, tex Tensta och Rinkeby, så är det ju naturligt att svenskan blandas upp med inplockade ord och uttryck och det tycker jag är inte bra. När vanliga folk hälsar tex säger dom bara hej och det ska man säga men i Rosengård säger man shoo mannen eller shoo bror.

För det första när man kommer till en bra skola som det inte finns så många invandrare förstår dom inte när du pratar och du kommer ha svårt med svenskan tex ord och att läsa och du kommer ha svårt att bli godkänt och det är inte roligt när folk inte förstår dig.
För det andra bor vi i Sverige och jag tycker man ska prata ren svenska. För det är i  Sverige vi bor och man ska inte hitta på andra ord tex lek inte eller din mamma. Min vän är från Sverige och när han var här i Rosengård och vi spelade  fotboll och han dribblade över mina andra vänner som bor på Rosengård, de sa till honom “lek inte” och han svarade “vad jag leker inte, jag spelar fotboll” och sen skrattade han för han visste inte vad det betyder.  
Dessutom är det alltid bra att man pratar bra svenska. För när du blir stor och går ut skolan, då ska du börja jobba och om man inte kan så bra svenska kommer inte chefen  förstå vad du säger och de du jobbar med kommer inte heller förstå dig. Du kommer inte så långt med ditt liv. För om man kan bra svenska kommer man få bra jobb och man kommer få ett bra liv med bra vänner.
Jag tycker man ska prata bra svenska därför att det är inte kul när man när man flyttar från Rosengård och man ska flytta till ett ställe där det inte finns så många invandrare.  Alla kommer skratta åt dig för att dom tänker han kan inte svenska och han har bott i Sverige många år och man kommer ha ont i magen och känna sig mobbad. Så därför tycker jag man ska prata bra svenska.

Elev från Rosengårdsskolan RZ

INNERASTER = BÄTTRE BETYG
Jag  tycker att det skulle bli bättre om alla skolor fick ha inneraster.

För det första så tycker jag att om man inte är klar med det man arbetar med så kan man sitta inte på rasten och göra klart det man håller på med och. Om man har varit sjuk kan man vara inne på rasten och göra det som dom anndra redan har gjort. Man får bättre betyg om man jobbar mer och mer och man kan gå på en annat gymnasie som man har velat jätte länge man kan också få ett bra jobb om man arbetar bra i skolan.  

För det andra så är det jätte dyrt att köpa vinter kläder och regnkläde. Visa föräldrar har inte råd att köpa vantar, mössor, täckbyxor och tjock jacka. Visa föräldrar har flera barn kanske 5 eller 6 och då kostar vantar, mössor, täckbyxor och tjock jacka jätte mycket pengar

Dessutom finns det barn som är utanför och dom har inga kompisar  och ingen att leka med och därför vill dom vara inne och plugga, spela spel eller få vara på datorn och plugga och dom kan lära känna läraren bättre och ibland kan det vara skönt att vara inne på rasten och dom kanner sig trygga i klassrummet.

Jag tycker alltså att man borde få ha inneraster. Inneraster = bättre betyg.  

Signatur Havin 4A - 16.   
Sverige demokraterna ut ur riksdag!!!

Jag tycker att Sverige demokraterna har helt åt hållet fel. Varför ska man ta bort flyktingar från Sverige. Flyktingarna måste verkligen komma hit till Sverige, för att få det bra här.Jag menar att flyktingarna borde komma hit.

Jag tror att Sverige demokraterna anser att det finns folk som är mer värda än andra människor.Jag tror så  för att Sverige demokraterna säger att de inte vill ha flyktingar. De har ljugit  mycket för det svenska folket. De flesta svenskar har inte fattat att det är lögner.

För det andra kom många flyktingar till Sverige för att slippa döden i länder där det är krig och för att få en bättre framtid här i Sverige, gå i skolan, en utbildning och få ett jobb. Det finns ungefär 50 miljoner människors som är på flykt eller är flyktingar, en del av dem är redan utbildade till läkare. Det vore bra om dom kom hit för att i Sverige har vi en jättestor läkarbrist.

Dessutom vill Sverige demokraterna att flyktingar inte ska komma hit utan istället vill dem att flyktingar ska få hjälp i sina hemländer men tex i Syrien finns det Is om IS kommer attackera  kan dom inte göra något. IS misshandlar och döda, både barn och vuxna. Då kommer människorna inte att kunna få hjälp i sitt hemland.

Forskare menar att det mesta som Sverige demokraterna säger är fel. De säger att flyktingar kostar mycket och det är lögn. Sverige demokraterna har också sagt att flyktingar gör dem mesta brotten men som vanligt har forskare sagt att det Sverige demokratera säger är fel.

Min åsikt är alltså att flyktingar ska komma till Sverige, och Sverige demokraterna har fel!

AM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar