onsdag 4 april 2018

En vanlig, bra dag!

Många gånger läser jag i tidningar och ser på tv att det är kaos i Sveriges skolor idag. Jag och mina kollegor på Rosengårdsskolan har verkligen tur för det är inte alls så vi har det på vår grymma skola.
I detta inlägg tänkte jag berätta om en vanlig dag med våra kämpande sexor.

Extra genomgång befäster kunskap.

Dagen började tidigt 7.15 med att jag slog ut en stor kopp kaffe över både mig själv, papper och golvet, snabbt var en morgonpigg elev framme och hjälpte till att torka golv. Vi möter dagligen hjälpsamma elever i olika sammanhang. En kort stund därefter startade en extra genomgång om ekvationer med Anna och några elever som vill ha lite repetition. Tänk att våra elever fler mornar i veckan dyker upp vid 7.30 för extra stöd och möjlighet att arbeta med olika arbetsuppgifter, trots att de redan har långa skoldagar. Det kallar jag motivation och ambition.


Vad är sant? Hur ska vi ta reda på det? 

När skoldagen började på riktigt samlades 30 elever och arbetade med källkritik tillsammans med Ea, vår kunniga och driftiga skolbibliotekarie.  Trots en lång men intressant genomgång lyssnade alla tålmodigt och deltog engagerat i diskussioner kring hur vi vet om en källa är tillförlitlig eller ej. Ea gjorde även reklam för NE som vi ännu inte är så duktiga på att använda. Eleverna skapade personliga konton och utforskade sidan.

De elever som just idag inte var med i arbetet om källkritik arbetade tillsammans med Anna och några modersmålslärare vidare med världsreligionerna. Ett intensivt arbete där alla eleverna arbetar hårt för att nå så långt som möjligt.

Hur skapar men en budget, vad använder du dina pengar till? 


Efter en kort rast fortsatte 6a med samhällskunskap och 6b med matematik. I 6a arbetade vi med ekonomi, privat ekonomi och samhällsekonomi. Idag var uppgiften att göra en egen budget. Vad skulle eleverna använda sina pengar till om de själva fick ta hand om sitt barnbidrag. Samtal om inkomst, utgifter, budget men även om många ahh upplevelser. Tänk att 50 kr som jag lägger på godis varje vecka kan bli så mycket pengar under en månad, är det värt det? Vad kostar en jacka? Hur ska jag ha råd att köpa dem där fotbollsskorna, vad måste jag får försaka? Om jag ska bjud ut någon på date vad skulle det kosta :)?  Jag ni ser ju själv vilka kloka unga vi har.

Efter idrotten samlades vi i storklass igen det vill säga nästa 40 elever för att ha en genomgång av ett gammalt nationelltprov. Trettiofem trötta elever i ett och samma klassrum på eftermiddagen skulle kunna innebära kaos men inte ens här blir det stökigt. Eleverna sitter lite här och var i klassrummet, på den plats där de lär sig allra bäst men alla är delaktiga i genomgången och vill lära sig av både Anna och varandra. Jag som inte är mattelärare får förmånen att vara och med och lära mig mer om ekvationer tillsammans med eleverna. Tänker många gånger under dagen när jag lyssnar på mina kollegor, tänk om jag hade fått den här undervisningen när jag gick i skolan!

Bild av Benjamin Ström 

Nej, en skola i kaos är i allafall inte vår skola Rosengårdsskolan! Vi arbetar verkligen för Malmö stads vision "För varje elevs bästa skola". Vi lär oss mer tillsammans med eleverna och varandra varje dag och utvecklar vår undervisning efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar