måndag 6 juni 2016
Fantastiska lektioner!
Medeltiden är avklarade för två veckor sedan och jag märker att eleverna har utvecklats enorm under detta arbetsområde. Våra två utvecklingsområden har varit att kunna resonera och att se likheter och skillnader mellan medeltiden och nu tid. Eleverna i båda fyrorna börjar verkligen få kläm på vad en resonemangskedja är och många elever kan resonera på både E och C nivå redan trots att de bara går i fyran. Vi har använt oss av stödmeningar som stöttning och eleverna har tvingats att använda stödmeningen även vid en muntlig resonemangskedja vilket jag sett har gett resultat även i deras skrivna texter.
Trots att det inte är många dagar kvar av denna terminen, vilket betyder både trötta elever och lärare och trots att det har varit en otroligt varm vecka både utomhus och inte minst i våra klassrum hade förra veckan 4a och 4b några av sina bästa lektioner på hela läsåret. Vi valde att arbeta vidare med historia inom So de sista veckorna.
Vi började att titta på filmen Sveriges historia på 24 minuter som finns på NE.se. Filmen berör precis som titeln säger hela Sveriges historia från istiden och fram till nutiden. Vi tittade några minuter i taget och stannade hela tiden för att anteckna och för att diskutera olika frågor utifrån det vi sett . Eleverna antecknade så att pennorna glödde. Den korta filmen tog cirka två timmar att se men så mycket eleverna har lärt sig, både jag och Fanny var grymt imponerade av våra elever. Tänk att gå i årskurs fyra och redan kunna så mycket.
När vi tittat färdigt på filmen diskuterade vi våra nya kunskaper genom att skapa en gemensam tankekarta.På bilden längst upp kan ni se vad 4b lärde sig av filmen, de fick bara säga vad de fått för ny kunskap och inte nämna något som de kunde innan.
4a hann även med att spela en Kahoot som just handlade om Sveriges historia, 4b kommer att få spela Kahoot i morgon. Kahoot är ett utmärkt sätt att både befästa kunskap men också för mig som pedagog att få se vad eleverna har lärt sig och vad vi behöver arbeta vidare med.
Sista delen av uppgiften var att i grupp skapa en tidslinje över Sveriges historia. Med på tidslinjen skulle årtal, tidsepok men också händelser,och personer finnas med. Tidslinjerna är ännu inte färdiga för det tog längre tid än vi räknat med eftersom eleverna lägger väldigt mycket tid på att få det snyggt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar