Hej alla elever i årskurs fem!
Snart är det dags att sätta igång en ny termin, jag ser verkligen fram emot ännu ett läsår med er alla. Vi kommer att börja terminen med geografi, jordens inre och yttre krafter, som många av er redan har varit mycket nyfikna på. Vill du och har tid så gå in i google classroom och titta på de spännande och intressanta filmerna som jag har lagt där. När geografin är färdig kommer vi att arbeta med samhällskunskap, lag och rätt, också ett mycket roligt arbetsområde, snart öppnas det ett google classroom för det också.
Jag kommer att framöver att lägga ut vad vi ska göra i svenska men är du nyfiken så gå in i google classroom, svenska som andraspråk åk 5, som jag bjudit in er alla till. Reine och Emelie kommer så småningom att lägga vilka spännande område ni ska arbeta med i matematik, no, bild och engelska.
Vi ses snart!
Lokalpedagogiks planering
Geografi
Jordens inre och yttre krafter
Åk 5
Tid: Vecka 33- 38
Arbetssätt:
-
Arbetshäfte
"Jordens inre och yttre krafter"
med uppgifter.
-
Genomgångar
och gemensam undervisning utifrån vår ppt.
-
Vi
kommer att läsa faktatexter, se film samt föra diskussioner i helklass och i
grupp.
-
Vi
kommer att samla geografiska begrepp och öva på att förklara och använda dem i
aktiviteter och diskussioner.
-
Lektionerna
ägnas åt muntliga och skriftliga övningar av olika slag, där fokus ligger på
ORSAKER till naturkrafter och vilka KONSEKVENSER det kan leda till för
människor och natur.
Expertord:
•
Kraft
•
Mantel
•
Jordskorpa
•
Magma
•
Erosion
•
Kontinent
•
Vulkanutbrott
•
Jordbävning
•
Inre(endogena) krafter
•
Yttre ( exogena) krafter
•
Mineral
•
Bergart
•
Kontinentalplatta
•
Tsunami
•
Lava
Frågor att kunna besvara:
1. Hur ser jorden ut inuti?
2. Vad menas med erosion?
3. Hur påverkas jordytan av inre krafter?
4. Hur påverkas jordytan av yttre krafter?
5. Vad menas med kontinenter och kontinentalplattor?
6. Hur blir en bergskedja till?
7. Hur bryts bergen ner?
8. Varför drabbas vissa områden på jorden av
jordbävningar, vulkanutbrott och tsunamis?
9. Hur kan man förebygga katastrofer i samband
med jordbävningar, vulkanutbrott och tsunami?
Bedömning: Du kommer att få möjlighet att visa dina
kunskaper både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.
Skriftligt kommer du att få några av ovanstående frågor att besvara. Muntligt
kommer du att få bilder som du ska kunna lägga i en sambandskedja och förklara
hur de hör ihop.
Jordens delar &
Inre krafter och yttre krafter
|
Du kan
beskriva jordens olika delar
samt
på ett enkelt sätt förklara hur inre eller
yttre krafter kan förändra jordytan.
|
Du kan
beskriva jordens olika delar
samt
på ett utvecklat sätt förklara hur inre och
yttre processer kan förändra jordytan.
|
Du kan
beskriva jordens olika delar
samt
på ett välutvecklat sätt förklara hur inre och yttre processer kan förändra
jordytan.
|
|
Konsekvenser av plattornas
rörelser
|
Du kan ge ett exempel på en konsekvens av
plattornas rörelse
|
Du kan ge två exempel på konsekvenser av
plattornas rörelse
|
Du kan ge tre exempel på konsekvenser av
plattornas rörelse
|
|
Konsekvenser av plattornas
rörelser/ natur-katastrofer
|
Du kan på
ett enkelt vis förklara varför
dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på andra.
|
Du kan på
ett utvecklat vis förklara varför
dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på andra.
|
Du kan på
ett välutvecklat vis förklara
varför dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på andra.
|
|
Konsekvenser av
naturkatastrofer/
Människors
livsvillkor
|
Du kan på ett enkelt sätt förklara hur konsekvenser
av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
|
Du kan på ett utvecklat sätt förklara hur
konsekvenser av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen
den inträffar.
|
Du kan på ett välutvecklat sätt förklara hur
konsekvenser av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen
den inträffar.
|
|
Pangea och
processerna bakom plattektoniken
|
Du känner till Pangea och att kontinenterna flyttar på sig.
|
Du känner till vad Pangea är och
vad det betyder. Du känner till orsaken
till att kontinenterna flyttar på sig
|
Du känner till begreppen
superkontinent och Pangea, du känner till orsaken till att kontinenterna rör på sig och hur detta är ett kretslopp.
|
|
Geografiska
begrepp
|
Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Du kan använda geografiska
begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Du kan använda geografiska
begrepp på ett väl fungerande sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar