torsdag 20 oktober 2016

Besök av en läkare!

Idag har femmorna haft besök av en  läkare inom medicin som har berätta om sitt yrke. Eleverna hade som vanligt många,många kloka frågor som de ville få svar på. Eleverna ville vet hur länge Tobias hade arbetat som läkare? Vad man tjänar? Det bästa och sämsta med att vara läkare? Hur mycket man arbetar? Vilka ämnen man behöver vara godkänd i? Om Tobias alltid har arbetat hårt i skolan? Vilken cancer som är värst? Hur vet man vad man ska göra när det kommer in en sjuk patient till läkaren?
Vad är Ebola och hur sprids det? Många, många fler frågor ställdes och fick vi svar på.

Det var en givande förmiddag och eleverna kände igen en hel del från vårt arbete med kroppen. Efter frågestunden fick eleverna reflektera över vad de hade lärt sig. Några delar av elevernas reflektioner kan du läsa här nedan.

" För att bli läkare måste man vara godkänd i alla ämne och men måste gå minst en utbildning i fem år för att bli läkare. Den dyraste medicinen kostar 40 000 kr. Den bästa medicinen läkaren tycker om är medicin till hjärtat.

Det finns två typer av cancer en som är elak och en som är snäll. Det finns många typer av canser. En kirurg är en läkare som opererar sår eller något annat. Men en medicin läkare är den som ger mediciner."

"Läkaren sa att det finns farliga mediciner och att dem nya medicinerna måste undersökas noga.
Om hjärtat slår för långsamt så mår man dåligt,man svettas,är trött och kan svimma.När en människa dör i sjukhuset så tar man in dem i ett kylskåp för att den döda personen inte ska bli dålig och för att familjemedlemmar ska besöka och säga hejdå.

Det tar fem och ett halvt år för en människa att bli läkare.När en person dör går en läkare och undersöker så att dem vet att personen är död. För att kunna bli läkare så måste man vara godkänd i kemi,fysik,matte och biologi.
"

Det jag har lärt mig från dagens besök är att det är ovanligt att man får cancer i hjärtat och om man får det är det att cellerna delar inte på sig. Jag har också lärt mig att medicin läkare gör inte medicin. Det jag har lärt mig också är om denna frågan hur tränar man konditionen bäst genom att man tränar olika grejer i kroppen tex  benen, låren och ryggen.

Det jag har också lärt mig det är att när man jobbar i akuttmotagningen är att om nån kommer in i akuten och är svårt skadad har alla läkare en ramsa och den heter A,B,C,D,E- A bokstaven står på engelska för airways och det betyder i läkaren ramsa- luftvägar  ska vara fria och B betyder- syre ska komma in, C - är blod, D är hjärna och E är yttre skador."
"Från dagens besök har jag lärt mig att cellerna i hjärtat delar inte på sig och att det är ovanligt att få cancer i hjärtat. Det vanligaste cancern för man är cancer nära pungen och den vanligaste cancern för kvinnor är bröstcancer. Orsaken till cancer är att när cellerna delar på sig och ska göra kopia av sig själva och kan det gå fel och man kan få cancer.

Om man ska utbilda sig till läkare måste man först vara godkänd i kemi,biologi,kemi,fysik.

Jag har också lärt mig att orsaken till hjärtatack är att hjärtat inte får tillräckligt med syre och det leder till att hjärtat kan dö som leder till att hjärtat slutar pumpa blod som leder till att man kan dö.

Jag har också lärt mig att när någon kommer till ett sjukhus och läkarna vet inte vad som är problemet så brukar man ställa många frågor och sedan undersöker man efter felet. Man kan ta blodprov eller röntgen eller ekg."

"Jag har lärt mig att en läkare tjänar mycket.
Läkaren som kom till oss i dag jobbade med mediciner.
Det tog  honom i 5 och ett halvt år att bli läkare.
Om hjärtat slår sakta då kan man svimma. En ny läkare får typ 25 tusen och en gammal läkare kan få 50-60 tusen.Om man äter dålig mat så kan man bli yr. De sämsta läkaren tyckte var att han jobbar för mycket ibland och kan inte vara med sin familj."

Tack Eva för att du ordnade besöket till oss och tack Tobias för att du ville komma!
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar