måndag 14 november 2016

Bedömning av andras texter

I svenska arbetar vi med berättande texter. Vi har repeterat  strukturen och spårkliga drag. Det visade sig att eleverna kom ihåg väldigt mycket från vårt arbete med Torsten Bengtsson i våras. Under dagens lektion tittade vi på texter från skolverkets bedömarträning. Vi läste en text tillsammans och diskuterade utifrån skolverkets matris vilket betyg vi tyckte att texten skull få.
Texten vi bedömde
Sedan fick eleverna en egen text som de skulle hjälpas åt att bedöma i grupper. De hade vars en matris som du fick markera i. Eleverna hade många diskussioner och försökte argumentera för sin ståndpunkt. Femmorna tyckte oftast att texterna skulle få ett betyg lägre än vad skolverket tyckte.

Uppgiften som eleverna bedömde kommer de själv att få skriva. I de texter som eleverna redan börjat skriva på ser jag att det arbete och slit vi la ner i åk fyra har verkligen gett resultat. Jag ser helt andra texter idag än vad eleverna skrev i fyran. 

Vi tackar Fanny för allt arbete som hon la ner på våra berättande texter förra terminen 😃!



Eleverna ringade in rubrik, orientering, problem, lösning och avslut,
för att se om strukturen fanns i texten. 

Killarna diskuterade om det skulle vara ett E eller D.
Finns det verkligen gestaltande beskrivningar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar