tisdag 7 februari 2017

Argumenterande text

I flera veckor har vi arbetat med argumenterande texter. Vi har byggt upp fakta om ämnet vi ska skriva om, tittat på andras texter, arbetat och pratat om strukturen i texter, skrivit gemensamma texter och texter i par. Egentligen håller vi på att skriva våra individuella texter. Men när vi har läst igenom eleverna texter ser vi att eleverna klara att skriva argumenterade texter på en enkel nivå men de allra flesta behöver hjälp för att komma vidare till att skriva på en utvecklad eller välutvecklad nivå. Idag backade vi alltså tillbaka lite grann.

 
En lång tillbakablick där vi tillsammans går igenom syftet och strukturen på texttypen.

 
Även om jag märker att eleverna vet vilket syftet texten och har och hur strukturen ser ut ville jag ändå att vi skulle jämföra tre olika texttyper som vi arbetat med. På vår röda matta låg det ord kopplade till tre olika texttyper. Eleverna hämtade ett ord i taget, läste vad som stod och placerade sedan ordet under rätt texttyp och på rätt plats. När alla orden var på rätt plats så tittade vi på likheter och skillnader mellan texterna.

Tillsammans lyckades vi

När vi var färdiga med uppgiften var det dags att börja arbeta mot dagens mål som ni kan se här nere.

Lektionens mål

Vi gick igenom vår matris för att se vilka delar det är som de flesta skulle kunna utveckla för att komma ännu lite länge i sin utveckling. De delar som vi ser kan utvecklas är åsikten och argumenten. Eleverna har bra argument men för att de ska blir ännu bättre behöver de utveckla och bygga ut sin argument med hjälp av fakta.

Vår matris till argumenterade text

Eleverna kunde med hjälp av matrisen och en elevtext ganska tydligt se vad de behövde förbättra och hur de faktiskt kunde göra det.När vi gått igenom några exempel ihop började eleverna i grupper göra om en elevtext för att det skulle blir en utvecklad text.

Vi arbetar med våra texter i google classroom så att eleverna snabbt kan få respons
av varandra och av mig.

En riktigt lärorik lektion tillsammans med 5b var det idag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar