torsdag 24 augusti 2017

Elevledda utvecklingssamtal!

Denna vecka har vi på Rosengårdsskolan haft många av våra utvecklingssamtal. För fjärde gången var det dags för våra elever i åk sex att planera och genomföra sitt eget samtal. Även om det är eleverna som planera och leder samtalet så är minst en av oss pedagoger med på samtalet. Lyssnar, förtydligar och ställer följd frågor om det skulle behövas, vilket det inte gör nu när eleverna går i sexan 😃

Vi började redan i juni att förberedda oss genom att eleverna blev inbjudna i ett nytt google classroom som heter just utvecklingssamtal
Vårt google classroom
.

I google classroom fanns en power point mall som eleverna skulle utgå från när de planerade sitt samtal. Eleverna gjorde färdigt sina presentationer innan sommarlovet men fick lite tid på sig under vår första skolvecka att träna på sin presentation inför sina klasskamrater. För många elever blev årets utvecklingssamtal väldigt viktiga eftersom de vet att vi under vecka 46 kommer att genomföra de muntliga nationella proven i svenska som andraspråk. Att presentera sitt lärande för sina föräldrar påminner mycket om en av delarna i nationella proven.

Vi tittade på kunskapskraven och en matris kring hur en bra presentation är samt hur man på ett bra sätt kan leda och föra ett samtal framåt. Utvecklingssamtalen är ett utmärkt tillfälle att träna den muntliga förmågan.

Eleverna började med att hälsa sina föräldrar välkomna till samtalet, de hade alltså med en tydlig och bra inledning på sin presentation. Därefter berättade de hur de har trivts under årskurs fem.


Hur har årskurs fem varit?
Sedan gick de vidare till att berätta om vad de har lärt sig under vårens arbete.

Vad har du lärt dig?

Tillsammans tittade vi sedan på måluppfyllelsen och omdömena, dessa fick eleverna hem redan i juni så föräldrarna var väl medvetna om deras barns måluppfyllelse. Eleverna fick också skriva ner vilka extra anpassningar de har och framför allt om det finns någon extra anpassning som de skulle behöva men som de idag inte har. Många väl genomtänkta förlag på extra anpassningar kom fram och som jag hela tiden hävdat så är det eleverna som är experter på vad de behöver och det visade de ännu en gång. 

Extra anpassningar 

Givetvis skrev vi också i en ny IUP, individuell utvecklingsplan. Eleverna valde ut ett eller två nya mål och vi lärare i arbetslaget hade valt ut ett gemensamt mål som vi kommer att arbeta med i alla ämnen under hösten och det är den muntliga kommunikations förmågan. Eleverna fick själv ge förslag på hur vi ska kunna nå deras IUP mål och givetvis skrev vi också ner hur skolan ska hjälpa eleven att nå målet eller målen.



IUP mål

Jag tror att vi alla lärare som suttit med på eleverna samtal är lika stolta över eleverna presentation och framsteg. Jag tror och vet att föräldrarna också är mycket stolta över sina barn. Eleverna är ju själv experter på sitt lärande, sina behov, sina styrkor och sina utvecklingsområden om vi bara tränar dem i det. Jag hoppas att jag ska få filma några samtal och kanske, kanske är det någon elev som vill lägga ut sitt samtal här på bloggen för att ni ska få se deras otroliga presentationer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar