onsdag 18 april 2018

Skrivuppgift - Min första dag i åk 7!



Nu är det inte många dagar kvar av den här terminen och många tankar och känslor finns hos både pedagoger och elever eftersom vi snart ska skiljas åt. För många elever känns det både oroligt och jobbigt att sluta på Rosengårdsskolan och man kan känna en osäkerhet för att börja på en skola där man inte känner någon. För att bearbeta dessa känslor håller vi nu på med vår sista skrivuppgift. Den sista skrivuppgift på Rosengårdsskolan handlar om att beskriva en liten del av sin första dag skoldag i årskurs 7. Ingen lätt uppgift eftersom vi inte alls vet hur vi kommer att känna men här får eleverna försöka föreställa sig hur det kommer att vara och kännas. 

Syftet med uppgiften är att eleverna ska utveckla sin förmåga att beröra sina läsare med hjälp av gestaltande beskrivningar. Vi tränar också på att använda ett annat tempus än vad vi gjort vid tidigare skrivande, svårt tycker många av eleverna.

Bild skapad av logoped Mia Moberg 


Somvanligt när vi skriver texter använder vi oss av cirkelmodellen, vi började att diskutera hur man kan känna och tänka den första skoldagen på en ny skola. Några av våra klasskamrater kunde beskriva hur de kändes när de började hos oss och ge olika exempel på känslor och tankar.

I fas två läste jag mitt exempel på hur jag tror att jag kommer att uppleva min första dag i aug - 2018. Vi hade också turen att ha fyrtio elevexempel från tidigare års sexor. Vi läste högt och diskuterade vilka kvalitéer vi såg i de olika texterna. Vilka texter blev vi som läsare berörda av och varför? När vi läst många texter gjorde eleverna en egen matris på delar som de tycker att de vill utveckla i sitt skrivande och vilka delar som behövs för att skapa en god text som berör.

Eleverna egen matris utifrån vad de vill och behöver utveckla. 

Fas tre hoppade vi över vid just detta tillfället och gick direkt vidare till fas fyra där eleverna fick sätta igång att skriva sin egen text. När vi arbetar med en texttyp de första gångerna hoppar vi aldrig över någon fas i cirkelmodellen men när man som jag haft förmån att ha eleverna under snart tre år så kan jag, alltid efter elevernas behov, hoppa över någon fas .

Texterna ska vara klara nästa vecka så vill ni ta del av elevernas fantastiska texter så kika in på bloggen igen redan nästa vecka och se om ni blir lika berörda som jag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar