Dictogloss
En övning som tränar eleverna i att lyssna, tala, läsa och skriva. I korta
drag går den till så här:
·
Läraren läser en text minst två gånger utan att eleverna gör någonting
annat än att lyssna.
·
Läraren läser texten ännu en gång men nu ska eleverna anteckna så mycket
som möjligt i form av stödord.
·
Två och två får nu eleverna jämföra sina anteckningar och försöka återskapa
texten tillsammans.
·
Två par går samman och gör om samma moment, det vill säga jämföra sina
anteckningar och skriva om texten.
·
Eleverna skriver med hjälp av gruppens anteckningar ner texten på nytt.
Detta kan också göras gruppvis. Därefter får de möjlighet att jämföra sina egna
texter med ursprungstexten som läggs på whiteboarden.
Övningen syftar inte till att texten ska skrivas om exakt, utan att skapa
reflektion och att eleverna utnyttjar sina språkkunskaper.
Texten vi användes oss av finns här.
Det var första gången som 4a gjorde en diktogloss och jag tycker att det gick överförväntan. Eleverna lyssnade intensivt och ansträngde sig verkligen för att få med alla viktigt fakta. Detta arbetssätt kommer vi att jobba vidare med.
Texten vi användes oss av finns här.
Det var första gången som 4a gjorde en diktogloss och jag tycker att det gick överförväntan. Eleverna lyssnade intensivt och ansträngde sig verkligen för att få med alla viktigt fakta. Detta arbetssätt kommer vi att jobba vidare med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar