lördag 19 september 2015

Faktatext

Nu är det dags att skriva faktatexter, faktatexterna ska handla om Sverige och om våra landskap. Vi kommer att börja med att gå igenom vad en faktatexter är, syftet med texten och vilka språkliga drag texten har. I läroplanen står det att eleverna ska lära sig:

"strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator." 

Vi kommer att börja med att läsa faktatexter tillsammans i helklass för att kunna diskutera vad som bör finnas med i en faktatext och hur vi ska skriva för att det ska bli en faktatext.






Här kan du ser hur jag kommer att bedöma din förmåga att skriva faktatexter!
Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4
Söka information
Söka, välja ut och sammanställa information från olika källor. Helhetsbedömning.
Jag kan tillsammans med en vuxen söka information i böcker/Internet och göra en enkel sammanställning.
Jag kan till viss del på egen hand söka information i böcker/Internet och göra en enkel sammanställning.
Jag kan på egen hand söka information i olika källor. Jag kan göra en tydlig sammanställning.
Jag kan effektivt söka information från olika källor ex faktaböcker, uppslagsverk och hemsidor. Jag kan göra en väl strukturerad sammanställning.
Skriva
Struktur
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva en faktatext där strukturen går att följa, jag berättar så att andra förstår.
Jag kan på egen hand skriva en faktatext där strukturen går att följa, jag berättar så att andra förstår.
Jag kan på egen hand skriva en faktatext där strukturen är tydlig. Jag berättar oftast tydligt så att andra förstår. Jag skriver varierade meningar.
Jag kan skriva en text där strukturen är tydlig och har ett bra flyt. Jag berättar tydligt så att andra förstår. Jag skriver korrekta och varierade meningar.
Innehåll
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva en enkel faktatext med enstaka beskrivningar. Jag radar upp fakta.
Jag kan på egen hand skriva en enkel faktatext med beskrivningar. Jag radar upp fakta.
Jag kan på egen hand skriva en mer utvecklad faktatext med beskrivningar.
Jag kan skriva en utvecklad faktatext som har tydliga och utförliga beskrivningar.
Stavning
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva texter där de flesta ord är rätt stavade.
Jag är ganska säker på att stava rätt.
Jag stavar oftast rätt och de stavfel jag gör stör inte förståelsen.
Jag stavar de flesta ord rätt.
Skrivregler, skiljetecken.
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva meningar med stor/ liten bokstav och punkt.
Jag kan skriva meningar med stor/ liten bokstav och punkt.
Jag använder oftast skiljetecken på rätt plats.
Jag använder skiljetecken på rätt plats.
Språk
språklig variation, meningsbyggnad
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva texter där jag ibland varierar mitt ordval. Orden i meningen är ofta i rätt ordning.
Jag kan skriva texter där jag ibland varierar mitt ordval. Orden i meningen är ofta i rätt ordning.
Jag kan skriva texter där ordvalet är ganska varierat. Orden i meningarna är oftast i rätt ordning. Meningarna är olika långa, innehåller sambandsord och börjar på olika sätt.
Jag kan skriva texter med passande och varierat ordval. Jag skriver korrekta och varierade meningar som börjar på olika sätt, innehåller både huvudsats och bisats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar