"strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. • Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator."
Vi kommer att börja med att läsa faktatexter tillsammans i helklass för att kunna diskutera vad som bör finnas med i en faktatext och hur vi ska skriva för att det ska bli en faktatext.
Här kan du ser hur jag kommer att bedöma din förmåga att skriva faktatexter!
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 | |
---|---|---|---|---|
Söka information
Söka, välja ut och sammanställa information från olika källor. Helhetsbedömning.
|
Jag kan tillsammans med en vuxen söka information i böcker/Internet och göra en enkel sammanställning.
|
Jag kan till viss del på egen hand söka information i böcker/Internet och göra en enkel sammanställning.
|
Jag kan på egen hand söka information i olika källor. Jag kan göra en tydlig sammanställning.
|
Jag kan effektivt söka information från olika källor ex faktaböcker, uppslagsverk och hemsidor. Jag kan göra en väl strukturerad sammanställning.
|
Skriva
Struktur
|
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva en faktatext där strukturen går att följa, jag berättar så att andra förstår.
|
Jag kan på egen hand skriva en faktatext där strukturen går att följa, jag berättar så att andra förstår.
|
Jag kan på egen hand skriva en faktatext där strukturen är tydlig. Jag berättar oftast tydligt så att andra förstår. Jag skriver varierade meningar.
|
Jag kan skriva en text där strukturen är tydlig och har ett bra flyt. Jag berättar tydligt så att andra förstår. Jag skriver korrekta och varierade meningar.
|
Innehåll
|
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva en enkel faktatext med enstaka beskrivningar. Jag radar upp fakta.
|
Jag kan på egen hand skriva en enkel faktatext med beskrivningar. Jag radar upp fakta.
|
Jag kan på egen hand skriva en mer utvecklad faktatext med beskrivningar.
|
Jag kan skriva en utvecklad faktatext som har tydliga och utförliga beskrivningar.
|
Stavning
|
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva texter där de flesta ord är rätt stavade.
|
Jag är ganska säker på att stava rätt.
|
Jag stavar oftast rätt och de stavfel jag gör stör inte förståelsen.
|
Jag stavar de flesta ord rätt.
|
Skrivregler, skiljetecken.
|
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva meningar med stor/ liten bokstav och punkt.
|
Jag kan skriva meningar med stor/ liten bokstav och punkt.
|
Jag använder oftast skiljetecken på rätt plats.
|
Jag använder skiljetecken på rätt plats.
|
Språk
språklig variation, meningsbyggnad
|
Jag kan tillsammans med en vuxen skriva texter där jag ibland varierar mitt ordval. Orden i meningen är ofta i rätt ordning.
|
Jag kan skriva texter där jag ibland varierar mitt ordval. Orden i meningen är ofta i rätt ordning.
|
Jag kan skriva texter där ordvalet är ganska varierat. Orden i meningarna är oftast i rätt ordning. Meningarna är olika långa, innehåller sambandsord och börjar på olika sätt.
|
Jag kan skriva texter med passande och varierat ordval. Jag skriver korrekta och varierade meningar som börjar på olika sätt, innehåller både huvudsats och bisats.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar