söndag 31 januari 2016

Argumenterande text


Argumenterande text
Svenska som andra språk och samhällskunskap
Åk 4 vt - 16
Sofie Nilsson



Nu är det dags för oss i fyran att lära oss en ny texttyp, vi har arbetat med brev, återberättande texter och faktatexter och nu ska ni få lära er att skriva en argumenterade text.

I en argumenterade  text ger skribenten sin egen personliga åsikt om ett ämne och försöker påverka läsaren att tycka att den åsikten är riktig. Argumenterande texter skrivs för att få andra att tänka på ett visst sätt eller göra något speciellt. Argumenterande texter kan du ofta läsa i en tidning. 

Vecka: 5-10
Arbetssätt
Vi går igenom vad en argumenterande text är och dess byggstenar. Vad är syftet med denna texttyp?  Vad ska finnas med? Vilka är de språkliga dragen i en argumenterande text.
Vi läser fd elevers argumenterande texter i klassen så att ni får flera exempel på hur en argumenterande text ser ut. Vi bedömer dessa texter tillsammans för att vi syn på olika kvaliter i texterna. När vi tittar på argumenterande texter på tavlan kommer ni att ges möjlighet att sätta ut de delar i texten som ska finnas med.
Tillsammans skriver vi minst en argumenterande text och sedan kommer ni i grupp att få skriva en text utifrån ett givet ämne.
 Den sista uppgiften är att du själv ska skriva en argumenterande text och då får du själv välja ämne, jag kommer att ge exempel på ämne man kan skriva om. Denna text kommer en kamrat att ge kamratrespons på och du kommer att ge respons på minst en kamrats text.

Den enskilda uppgiften ska vara färdig: 4a – tor 4 mars, 4b-  fre 11 mars.
                                      Hållplats 1                    Hållplats 2                   Hållplats 3
Koppling till uppgiften
Du följer inte den givna instruktionen
Du följer instruktionen och
du skriver en i huvudsak fungerande argumenterande text.
Du följer instruktionen och
du skriver en relativt väl fungerande argumenterande text.
Tes
Med stöd försöker du att formulera en tes.
Du formulerar en enkel tes som till viss del går att förstå.
Du formulerar en tydlig tes som är lätt att förstå.
Argument
Med stöd formulerar du ett argument som på ett enklare sätt stöder din tes.
Texten har ett argument som stöder din tes.
Texten innehåller minst ett argument som stöder din tes. Texten innehåller exempel och fakta som stöder argumenten.
Avslut
Med stöd avslutar du din text med en enkel lösning eller sammanfattning av din tes.
Texten har en kort och enkel avslutning där du presenterar en enkel lösning eller sammanfattning av din tes.
Texten har en tydlig avslutning med minst en av följande punkter:
En sammanfattning av dina argument, det viktigaste argumentet lyfts fram, tesen upprepas och/eller en uppmaning till läsaren.
Skrivregler
Med stöd från lärare eller kamrater använder du grundläggande skrivregler.

Korta och vanligt förekommande ord kan du med stöd stava korrekt.

Med stöd försöker du även använda skiljetecken korrekt.
Du försöker oftast använda grundläggande skrivregler i det du skriver.

Vanligt förekommande ord stavar du korrekt.

Du försöker att använda skiljetecken korrekt. 
Du använder grundläggande skrivregler i det du skriver och det blir oftast korrekt.

Du känner till olika stavningsregler och kan med hjälp av dem ofta stava korrekt.

Du använder ofta skiljetecken korrekt.
Kamratrespons
Du läser kamrattexter med stöd och säger med stöd av exempelvis direkta frågor om du tycker det är bra eller dåligt.
Du ger enkel respons på kamrattexter, exempelvis säger du vad du tycker är bra eller dåligt.
Du ger kamratrespons som kan hjälpa kamraten att höja kvalitén antingen till innehåll eller form (handling eller skrivregler) på hans/hennes text.

Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. 








Att skriva en insändare/ argumenterande text
Syfte
En argumenterande text försöker övertyga läsaren att instämma i författarens påstående eller åsikt. Det allra viktigaste i en välskriven argumenterande text är de påstående eller argument som används för att stödja författarens åsikt.

Struktur
Rubrik: Insändaren ska ha en kort, gärna fyndig rubrik som lockar till läsning. Den ska även tala om vad insändaren kommer att handla om.

Åsikt: Börja insändaren med att föra fram din åsikt och beskriv problemet så tydligt du kan. Du ska även ge en bakgrund om ämnet och varför det du skriver om är ett problem.
Argument för åsikten: Du måste ha bra och genomtänkta argument för din åsikt. Två till tre stycken räcker.

Motargument: Du kan även lägga fram ett motargument i din insändare.


Upprepning av åsikten.: I slutet av insändaren sammanfattar du insändarens budskap genom att upprepa din åsikt. Här kan du också lägga till hur du tycker att problemet ska lösas och vem som ska lösa det.

Signatur: Till sist skriver du under med ditt namn eller en signatur. En signatur kan till exempel vara ett påhittat namn. 

Språkliga drag
Texten är logiskt uppbyggd med ett argument i taget. För att inleda respektive argument används ord som signalerar ordningsföljd (för det första, dessutom, slutligen) och till sist presenterar man den sammanfattande testen (därför),

* Författaren använder pressens

* Författaren använder sig av ämnesspecifikt ordförråd, alltså ord som är vanliga inom just det ämnet du väljer att skriva om.

* Författaren använder sig av värderande uttryck och ett språk som visar inställning, åsikt eller attityd.

Exempel
1. Vad vill jag säga med min insändare?
2. Mina bästa argument
3. "Motståndarens" argument
4. Mitt motargument
5. Min avslutande uppmaning
6. Signatur

En insändare som följer mallen skulle kunna se ut så här:

(1) Kommunen bör satsa mer pengar på drogfria alternativ för ungdomar. (2) Då skulle problemen med alkohol och narkotika minska i kommunen. (3)  En del säger att kommunen inte har råd (4)men om bara en enda person räddas från att hamna i missbruk tjänar kommunen miljoner. (5) Därför bör kommunen öka anslaget till drogförebyggande verksamhet med 750 000 kronor nästa år. 

Avsändare: Kalle fd missbrukare 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar