söndag 10 januari 2016

Mitt värsta eller bästa ögonblick under jullovet!

Nu är det dags för en ny spännande termin, nya mål att nå och nya upplevelser väntar. Jag ser framemot att möta detta med er alla. Er första uppgift i sva kommer ni att få göra redan i morgon tillsammans med Alma (4b) och Fanny (4a). Jag vill att ni ska skriva ner ert värsta eller ert bästa ögonblick under jullovet. Det kommer inte vara en lång text eftersom ni endast ska beskriva ett kort ögonblick av en händelse. Det ni ska tänka på är att det ska finnas beskrivningar i texten, jag vill kunna känna dina känslor, se händelsen framför mig för att texten verkligen ska bli levande.

Jag har börjat på mitt värsta ögonblick under jullovet för att ni ska få se ett exempel.

Exempel:
Jag fryser så tänderna skallrar och jag har gåshud på mina bara armar. Runt omkring mig hör jag hur människor skriker och skränar, det skär in i mina öron och gör nästan ont av allt ljud omkring mig. Jag vill inte göra det ekar det gång på gång i mitt huvud men jag känner mig tvingad av att alla andra göra det…. Men jag vågar egentligen inte, hjärtat bultar och klumpen i magen bara växer och växer, varför sa jag att jag skulle göra det? Kan jag slippa tänker jag men jag vill inte göra de andra besvikna, vill inte se besvikelse i de vackraste blåa ögon jag vet. Vill ju inte vara en mes.  Hur ska jag komma undan detta?

Mål
Du ska kunna:
- Skriva med tydlig innehåll så att andra förstår din text
- Använda dig av stavnings regler , punkt och stor bokstav och övriga skiljetecken
- Skriva gestaltande beskrivningarna som tex i stället för Ett hus skriver du Ett rött hus med vackra vita fönster.

Tänk på att precis som när en författare skriver en bok så får man lov att ljuga i sin text, det behöver inte vara sant det du skriver men du ska få mig att tro att det hänt på riktigt.

Lycka till! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar