tisdag 8 mars 2016

Fler argumenterande texter

# Stolt
Att vara lärare på Rosengårdsskolan är utmanande och roligt, jag uppskattar mitt jobb och er elever men vissa veckor och dagar är bättre än andra. Idag är en sådan dag, då jag är så stolt att jag håller på att spricka. Vi har under förra veckan och denna, avslutat vårt arbete med argumenterande texter i fyrorna. Vilken stolthet jag känner när jag läser resultatet, alla har kämpat och tagit till sig de språkliga dragen i hur man skriver en argumenterande text. Många gånger under skrivandet har jag fått frågan, " är det här ett utvecklat argument eller är det på en enkel nivå", vi har diskutera tillsammans och ni har vågat utmana er själva på ett fantastik sätt. Vårt hårda arbete har lönat sig. Jag ser verkligen framemot att läsa resten av texterna och jag kommer givetvis att lägga ut dem här på bloggen när dem är färdiga.


Är det bra att rösta?

Min åsikt är att alla människor ska vara med och rösta istället för att sitta hemma och inte orka gå iväg och rösta.Jag ska berätta varför det är bra att rösta.

För det första är Sverige ett demokratiskt land och alla i landet har rätt till att rösta om man är över 18 år, så istället för att sitta hemma gå och rösta, för att i andra länder är det diktatur och man får inte rösta eller vara med och bestämma. Om man säger emot den som bestämmer i en diktatur så kan man hamna i fängelset eller man kan också bli dödad.

För det andra om man inte röstar så kan en person ta makten och börja bestämma själv utan att vi får vara med och bestämma, och  man kan kanske inte få titta på vilken program man vill eller man får inte använda Internet.

Dessutom om man inte vill rösta för att det inte finns något parti som tycker som dig kan du rösta på det partiet du tycker är bäst eller är ett bra parti, så kanske de tycker samma sak som du eller tänker som du.

Min sammanfattning är att  i Sverige kan du rösta, så rösta eller sen kan det bli att vi inte  får inte mer rösta och om man säger emot så kan man dö.

Elev i 4B:HA     

Betyg i ettan ?
Min åsikt är att man inte ska ha betyg varken från ettan eller fyran. Sveriges förra skolminister Jan Björklund tycker att man ska ha betyg tidigt medans den nya skolministern Gustav Fridolin tycker motsatsen. Jag ska berätta om varför det inte är bra med betyg.

För det första så kan man inte mycket saker i ettan och man kan inte lära sig saker på så kort tid. Man kommer kanske tänka att det inte är lönt att plugga längre och de kommer att leda till att man inte blir godkänt.

För det andra så förstår inte små barn i ettan lika mycket som i sexan. istället för att dem ska sitta och tänka på betyg så kan dem utvecklas mer i 5 år till.
Man kommer nog att känna sig riktig hopplös om vi hade betyg i ettan. Om vi hade haft betyg i ettan i dag så skulle mina betyg inte vara så bara. De skulle leda till att jag skulle känna mig väldigt ledsen och ha för mycket att göra redan i ettan.

Dessutom så skulle barnen bara plugga istället för att leka med sina vänner.Man lär sig bäst av sina vänner och kan alltid fråga dem och på så sätt utveckla sig.

Som sagt min åsikt är att man inte ska ha betyg i ettan eller fyran för att man ska kunna utveckla sig i 5 år till.

elev SL 4b

INGEN FÅR RÖKA!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tycker att  ingen ska får röka för det skadar lungorna och det innehåller tobak och det  är mycket giftigt. Jag vill inte att andra ska dö på grund av det, för på centrum är det många som röker och jag känner deras barn och jag vill inte att min kompis pappa eller mamma ska dö.

För det första om det finns föräldrar som röker framför deras barn då andas barnen in röken och då kan deras lungor bli skadade. Barnen kan också dö för den röken är farlig, föräldrararna kommer att bli ledsna om deras barn har dör

För det andra blir vuxna  beroende då kan dem inte sluta röka och cigaretter  innehåller tusentals kemikalier och ger sjukdomar som ger cancer dem kan bli sjuka och dö

Dessutom har hundratals människor dött på grund av rökning och jag tycker synd om dem som vill slösa sin tid  och sitt liv på det dem tänker inte på hur farligt det är

Sammanfattningsvis är min åsikt alltså att rökning borde bli  förbjudet i Sverige precis  som i andra länder.


                      NAMN: Muna Awil
                           KLASS: 4A


Snus_Dödar!!!!
Jag undrar varför man behöver sälja snus eftersom det är farligt. kan inte människor fatta att snus är farligt. I den texten ska jag försöka  påminna  folk när de snusar så är det farligt.


För det första är snus riktigt farligt för kroppen, för den innehåller tusentals kemikalier och det finns många människor som får cancer och farliga sjukdomar i kroppen och man kan dö av dom sjukdomarna, man får på grund av att man snusar. Dom flesta snus är gjort av finlmanda och tobaksblad.


För det andra är det många unga barn som använder snus eller rökning för att dom ska se coola ut, för att man kanske vill vara med i ett gäng, ibland när man inte vill använda snus eller rökning tvingar andra den personen att använda det.


Dessutom kan snus påverka naturen och växterna och det kommer  inte bli bra mark när man ska odla, den kan också förstöra nästan allt man kan odla och hur ska landet se ut när man kan inte olda med dålig mark, till och med kan snus påverka miljö då blir det ingen bra miljö.


Så jag tycker att man inte ska sälja snus och också på reklam för det är väldigt, väldigt många som dör på grund att man får sjukdomen cancer ,och den sjukdommen leder till döden!!!!!!!!

Aiat aldy 4a - 16.
                     
                        Godis i skolan?

Jag tycker att man inte ska hämta godis till skolan för att det innehåller mycket socker.

För det första tycker jag att godis är så sött om alla hämtar godis till skolan  blir det mycket smutsigt på skolgården av allt skräp. Om man äter mycket godis kan man få diabetes. Om läraren säger till att slägga tuggummit kommer eleverna slägga halva och läraren kommer inte att lita på eleverna mer.

För det andra kan några vara allergiska mot godis. Om alla äter godis kommer man få håll i tänderna och det är inte bra. Om någon hämtar godis till skolan kommer alla att säga jag får och tillsist kommer det att bli bråk.

Dessutom slösar skolan  mycket pengar för allt städningen och eleverna bryr inte sig. Om någon ny kommer till skolan och ser hur smutsigt det är kommer de direkt byta skola. Om man äter mycket godis kommer blodsockret  att gå upp och efter en halvtimme kommer det att gå ner och man kommer inte att kunna vara med på lektionerna. Det leder till dåligt betyg, dåligt betyg leder till dåligt  jobb och allt det leder till en dålig framtid.

Min åsikt är att ingen ska hämta godis till skolan för det leder ingenstans.

  AH4A  

                           Godis i skolan

Jag tycker att alla elever ska sluta äta godis. I denna texten ska jag berätta om varför elever ska sluta äta godis i skolan.

För de första så ska man inte äta godis i skolan för det finns barn som är allergiska mot godis  för det innehåller mycket socker.

För de andra bryr inte eleverna sig om hur mycket det kostar i skolan. Ibland när läraren säger till att gå släng ditt tuggummi då delar eleverna två bitar av tuggumit och kastar det ena och behåller det andra, När det finns ingen smak på tuggummit så lägger dem det under bordet och kanske tar ett nytt. Då blir det skräpigt och det kostar mycket pengar att städa undan skräpet.

Dessutom så finns det olika ämnen i godis som innehåller olika saker, som gelatin som kommer från svin och några äter de och dom äter inte gris, och deras föräldrar vet inte om det när dom äter godis i skolan. Det är därför man inte ska äta godis i skolan.

Jag vill inte att alla elever ska äta godis i skolan för den innehåller mycket socker och andra saker och det för stör tänderna.

DA RGGR    



INNERASTER!!!!!

Vi i 4a brukar inte få inneraster, och min åsikt är att man borde få inneraster och nu ska jag förklara varför 4a borde ha inneraster!!!!!


För det första brukar det vara kallt ute och då fryser man om benen eller man blir sjuk och då missar man många lektoner och då kommer man inte lära sig så mycket.

För det andra borde man få inneraster från årskus 4-9 för att då har man växt ifrån leksaker och då har man inget att göra och ibland brukar det regna eller snöa och det är kallt och man har det tråkigt.
 
För det tredje är det också bra att ha inneraster för då om man har läxor så kan man göra dem eller om man vill bli bättre  på olika ämne. Om det finns en film så kan man se den så man blir bättre på lektionen. Ibland finns det  personer som mobbar eller retas så om man får vara inne så slipper man att bråka och hot.

Min åsikt är alltså att jag tycker att det viktigt att man får vara inne på rasterna så man inte blir sjuk och man inte ska missa skolan och inte lära sig så mycket.


Sandy Neldus Rosengårdsskolan klass 4:a




3 kommentarer:

  1. Jag är så stolt över er fyror.
    Reine

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis med stor glädje läst era texter. Så glad och stolt jag är nu över att få ha varit er lärare! Det är med stor förväntan jag följer era framsteg, glöm aldrig att ni KAN och att hårt jobb lönar sig. Många kramar till er alla, från er gamla engelsklärare, Caroline ❤️

    SvaraRadera