onsdag 16 mars 2016

Kamratrespons på argumenterande text 4b

Idag var det dags för eleverna i 4b att ge varandra respons på sin enskilda argumenterande texter. Vi började med att gå igenom bedömningsmatrisen för texten. Eleverna är välbekanta med strukturen av texten, de specifika språkliga dragen samt hur en argumenterande text ska vara för att kallas utvecklad. Vi diskuterade syftet till varför vi gör kamratrespons och vad responsen kan leda till. 

Tidigare  gånger då  vi gjort kamratrespons har det varit svårt för eleverna att vara ärliga i sin respons vilket har lett till att eleverna inte har kunna förbättra sina texter utifrån kamratrespons. Denna lektion slog eleverna sin lärare med häpnad, vilken utveckling de har gjort när det gäller att ge respons. Eleverna var ärliga mot varandra, de markerade i matrisen och markerade och kommenterande även i kompisens text så att kompisen lätt kunde hitta vad hen skulle ändra på för att förbättra sin text. 

När eleverna fått tillbaka sin respons från kompisen satte de igång att redigera i sin text, så att texten utvecklades till det bättre, även här ser jag en enorm utveckling hos våra elever. Tidigare har många elever inte velat ändra i sina texter utan nöjt sig trots förbättringsområden. 

Ni har gjort ett fantastiskt jobb idag 4b! 






Matrisen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar