Vid samtalet är det eleverna som är i fokus och vi pedagoger och föräldrar får ställa frågor om det är något vi inte förstår. Vid mina tidigare utvecklingssamtal har det lätt blivit att det är jag som pedagog och föräldrarna som diskutera och eleverna sitter bara med och lyssnar. Med detta sätt blir det, precis som det ska vara, eleven i centrum.
Det är med en otroligt stolthet jag sitter och lyssnar när eleverna leder sina samtal. De berättar och förklara för sin föräldrar med en sådan självklarhet om ledning och stimulans, extraanpassningar och särskilt stöd. Eleverna vet så väl vad de vill och behöver utveckla och de har många goda tankar på hur det ska gå till. Jag har fått äran att lyssna på elever som kom till Sverige i nov/dec som nu leder sitt samtal på både svenska och sitt modersmål. En och annan tår har jag även sett i föräldrarnas ögon, tårar av stolthet över sin barn!
Vi kommer att utveckla våra samtal ännu mer till nästa termin och kanske även försöka erbjuda ämnessamtal, där föräldrarna och eleverna får boka in sig hos den lärarens vars ämne man vill diskutera lite djupare.
Tack alla fantastiska elever i åk fem!
Helt fantastiskt att läsa. Bra jobbat, elever och pedagoger i år 5!
SvaraRadera