Idag var det dags för storklass i no igen, precis som vanligt på måndag morgon. För att verkligen befästa de lässtrategier som goda läsare använder sig av när de ska förstår en text har vi valt att i alla ämnen arbeta intensivt med lässtrategierna igen. Under veckorna som gått har vi tränat på att ställa hypoteser och under de två kommande veckorna kommer att träna på att reda ut oklarheter som tex ord som vi inte förstår i texten.
Under dagens lektion läste Reine en text för eleverna och vi visade och modellerade hur vi gör när vi inte förstår ett ord eller ett begrepp. Sedan fick eleverna stoppa Reine i hennes läsande av no texten och tillsammans träna på att använda olika strategier för att ta reda på ett ords betydelse.
1. Läsa om meningen,
2. Om ordet är ett sammansatt ord, dela på ordet och se om du kan förstå vad ordet betyder.
3. Slå upp ordet i en ordlista eller använd din dator.
4. Fråga tre kompisar vad ordet betyder.
5. Fråga en vuxen.
Vi säg att det inte alltid var så lätt att använda strategierna men vi kommer att träna mycket och ofta på dessa så att eleverna själv kan använda dem när de läser eller lyssna på våra texter.
När vi läst texten tillsammans arbetade eleverna vidare i sin fasta par, en elev från 5a och en elev från 5b, Det är underbart och se hur samarbetet har ökat mellan klasserna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar