Efter att ha avslutat vårt skrivande av argumenterade texter var det i tisdags dags att skriva berättande texter igen. Det är den texttyp som har varit svårast för våra elever och därför den texttyp som oftast återkommer i vårt årshjul, där vi har planerat vilka texttyper vi arbetar med och när, vilka arbetsområde vi ska arbeta med och hur vi ska arbeta med läsförståelse. Eleverna hade två önskemål, dels att själv få välja vad de vill skriva om och delas att få skriva i par. Med viss tvekan gav jag med mig när det gällde båda önskemålen.
För de elever som tycker att det är svårt att komma på vad de ska skriva om visade jag två bokomslag som vi diskuterade och funderade kring. Vad kunde denna boken handla om? Vem är huvudpersonen? Vad är det för typ av bok? Eleverna visade på stor fantasi och en glädje för att få börja skriva.
En av bokomslagen eleverna får skriva sin text om. |
Bokomslag nummer två som eleverna får skriva om. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar