söndag 12 mars 2017

Berättande text


Efter att ha avslutat vårt skrivande av argumenterade texter var det i tisdags dags att skriva berättande texter igen. Det är den texttyp som har varit svårast för våra elever och därför den texttyp som oftast återkommer i vårt årshjul, där vi har planerat vilka texttyper vi arbetar med och när, vilka arbetsområde vi ska arbeta med och hur vi ska arbeta med läsförståelse. Eleverna hade två önskemål, dels att själv få välja vad de vill skriva om och delas att få skriva i par. Med viss tvekan gav jag med mig när det gällde båda önskemålen.

För de elever som tycker att det är svårt att komma på vad de ska skriva om visade jag två bokomslag som vi diskuterade och funderade kring. Vad kunde denna boken handla om? Vem är huvudpersonen? Vad är det för typ av bok? Eleverna visade på stor fantasi och en glädje för att få börja skriva.

En av bokomslagen eleverna får skriva sin text om.


Bokomslag nummer två som eleverna får skriva om.
Vi gick igenom strukturen och syftet med en berättande text och det kan alla våra femmor nu. Vi samtalade också om språket i en berättande text och tränade på att gestalta några enkla meningar. Men det enda elever vill var att få sätta igång att skriva, vilken otroligt stor skillnad det är från i årskurs fyra då det var segt och svårt att komma igång och fantasin infann sig aldrig riktigt. 

Mahmoud och Hassan ville ha stöd av våra tidsord och la fram dem på mattan..




På onsdag har vi turen att författaren Anette Eggert kommer på besök och vi hoppas att vi ska få stöd och hjälp att utveckla vårt skrivande ytterligare lite till och kanske kommer vi få veta vad hennes bok egentligen handlar om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar