söndag 5 mars 2017

Läsförståelse

Under veckan som gått och veckan som kommer har vi i femman tränat extra mycket på olika strategier för att förstå den lästa texten. Vi började lektionen med att diskutera vilka lässtrategier vi använder oss och vilka strategier en duktig läsare använder sig av. Vi kom tillsammans fram till att man inte är en god läsare om man bara läser på utan att egentligen förstå det man läser.

I torsdags hade jag en toppenlektion med 5b där vi tränade på ett gammalt  nationellt prov i läsförståelse för årskurs sex. Vi gick igenom matrisen och diskuterade vad det betyder.

När vi skulle sätta igång hörde jag någon elev som mumlade " det här kommer jag aldrig att klara". Samma elev visar under lektionens gång att hen kan använda olika typer av strategier och fixar därför uppgiften galant.

Vi använder oss av olika strategier för att förstå texten. Google translate är bra att ta till
om det är enstaka ord man inte förstår på svenskan utan vill ha översatt till sitt modersmål.

Här antecknar en elev alla svåra ord från texten.

Vi använder oss även av datorn som hjälp när vi tränar. Ett annat sätt är anteckna i marginalen,
vem som säger och gör vad. 

Att kunna använda en ordlista är ett bra sätt att ta reda på svåra ord.

En linjal kan vara bra att ha under raden man läser på.


Som ni ser jobbar eleverna flitigt och klarade uppgiften på ett bra sätt. Både klassen och jag som pedagog var otroligt stolta efter lektionen. Det är en härlig känsla att klara av något som man tror att man inte ska fixa.  Vi kommer fortsätta att arbeta med läsförståelse i olika texter och i olika ämnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar