Vårt förhållningssätt, vi är alla olika men alla har rätt att nå målet! |
Vi har under året fått mycket uppmärksamhet för de extra anpassningar vi gör på vår skola och det är så klart väldigt roligt. Arbetet med att utveckla ledning och stimulans och våra extra anpassningar vilar så klart aldrig. Vi får nya elever med andra behov, vi läser och lär oss mer om undervisning och utvecklar vårt arbete hela tiden.
Bilden längst upp i inlägget är en bild som vi pratar mycket om och för oss symbolisera den att vi är alla olika men alla ska ha möjlighet att nå målet och vårt fall då kunskapskraven. Att vi är olika betyder alltså inte att någon är bättre eller sämre än någon annan. Eftersom vi gång på gång har lyft detta i klasserna så är det numera inget konstigt att öppet diskutera extra anpassningar. Det är ju trots allt eleverna som sitter på de bästa svaren om hur de lär sig på bästa sätt och då måste de ges möjlighet att få berätta hur de vill ha det. Elevernas tipsar varandra och visar gärna upp vilka extra anpassningar just hen har. Tidigare hade varje elev sina extra anpassningar tejpade på sin plats men eftersom vi idag har ämnesklassrum har eleverna sina extra anpassningar klistrade på sin dator.
Extra anpassningar klistrade på en dator för att skapa trygghet. |
Att eleverna ska våga/kunna ha extra anpassningarna synlig för andra kräver ett tillåtande klimat. Vinsten med att alla kan se anpassningarna är bland annat vid de tillfällena då klasserna möter en annan pedagog som inte är bekanta med elevernas behov. Då kan pedagogen se vad eleverna behöver och inte omedvetet utsätta eleven för något som eleven kan klara av just nu. Det minskar oron i klassen och ökar trygghet och på så sätt arbetsron.
En enkel men genialisk extra anpassning i matten kom några elever på själv, de har betydligt lättare att lösa matematiska problem om de får lov att använda ett stort blädderblock. Det är fantastiskt att se vilka resultat en sådan enkel har sak har gjort för dessa elever, då de plötsligt kan visa förmågor inom matten som vi inte visste att de hade.
Ett lyft för matematik undervisningen har varit stora blädderblock. |
När vi blev intervjuade av SPSM fick vi frågan hur andra skolor ska kunna utveckla sitt arbete med extra anpassningar och svaret är ganska enkelt. Lyssna på era elever, i allfall de äldre eleverna vet väldigt väl vilka behov de har och sitter inne på så många svar och lösningar.
För att vi pedagoger ska hålla reda på elevernas extra anpassningar, när de infördes och hur de fungera har vi fått låna en blankett från Videdalsskolans duktiga specialpedagog och sedan har vi gjort om dokumentet så att det passar oss.
Vårt dokument på klassnivå för extra anpassningar. |
Bildstöd är vi också väldigt förtjusta i och våra bildstöd gör att lärmiljön blir tydlig för alla våra elever även för de elever som är nyanlända i Sverige och inte kan språket och elever som har svårt att läsa och skriva.
Viktigt med bildstöd, var sak på rätt plats framför allt när vi har börjat med ämnesklassrum. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar