tisdag 3 oktober 2017

Min hjälte!

Dagens lektion i svenska ägnades åt en ny skrivuppgift som vi kallar Min hjälte. Det är en uppgift där eleverna ska nominera en person som de anser är en hjälte, till Svenska hjältar galan. Texten ska vara utformad som ett brev till svenska hjältars jury och i texten ska det tydligt framgå varför eleven anser att den här personen är en hjälte.

Vi började lektionen med att gå igenom vad ett brev är och hur man skriver ett sådant. Hur inleder man brevet? Hur avslutar man? Vilket språk får man lov att använda?
Eleverna hade stor kunskap kring just brevskrivande eftersom vi precis skrivit ett gemensamt mail till vår rektor Annelie och ett brev till Juridikum i Lund där vi ska göra ett studiebesök. När vi haft en kort genomgång av detta gick vi över till att påminna oss om hur man skriver en argumenterande text.


Vilka delar ska finnas med i en argumenterande text

Sedan gick vi vidare till att förklara uppgiften, läsa modelltexter, prata om vem som kan vara en hjälte och avslutade med att titta på vilka delar som finns med i matrisen. 

Eleverna kom igång fort och jag upplevde att det var en uppgift som engagerade eleverna. Endast ljudet av tangenterna hördes och småviskande med kompisen bredvid.


Tamara ger Mahmoud respons på texten.
Jag märker mer och mer att eleverna tar hjälp av varandra för att få och ge respons vilket har lett till att eleverna har utvecklat sin förmåga att både ge och inte minst ta emot respons och sedan utvecklar de sin text efter det. Sexorna visar god förmåga att själv kunna se vilka kvalitéer en text har och vilka utvecklingsområde det finns. En fin sak som hände i den ena sexan idag var när en av våra nyanlända elever visade upp sin text för några klasskamrater. Fler och fler samlades runt elevens dator och efter en stund lyfter en av killarna upp huvudet från texten och frågar eleven:
- När kom du till Sverige egentligen?

Flickan svara att hon kom i slutet av årskurs fem. Killarna runt datorn stirrar på hennes och säger nästan samtidigt med beundran i rösterna:

- Men du, din text är ju på en C eller kanske till och med B nivå, så grym du är. 

Många sådana konversationer, där eleverna verkligen lyfter varandra på ett positivt sätt och får varandra att utföra saker som de inte trodde att de kunde har vi lärare hört de sista veckorna. De är lika glada för varandras framgång som för sin egen vilket är en fin egenskap. 

På fredag är texterna färdiga och några kommer vi säkert få lägga ut här på bloggen och då kommer ni få läsa texter om mammor, lärare, fotbollsspelar, syskon och vänner som sexorna ser som sina hjältar. Innerliga och varma texter fyllda av kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar