tisdag 28 november 2017

Kamratrespons på högnivå!


Idag avslutade vi våra texter om Min bro, en förklarande och beskrivande text som är tagen från Skolverkets exempeluppgifter från gamla Np. För många elever var det en svår text och mycket berodde på att vi denna gång inte hade något elevexempel att luta oss mot. Trots det tog eleverna sin uppgift på allvar och berättat om diverse broar som leder till hemländer, rymden, framtiden, tillbaka i tiden och till sin nya högstadieskola. Fantasifulla texter fyllda med gestaltande beskrivningar.



Idag var det dags för eleverna att ge varandra kamratrespons, till sin hjälp hade eleverna några stödfrågor som de skulle besvara samt Skolverket matris som hör till uppgiften. Matrisen är välkänd för eleverna och kunde därför användas precis som den är. Eleverna delade sin text på driven med en av mig bestämd klasskamrat. Alla tog sin uppgift på stort allvar, markerade i texten och
gav feedback genom kommentarer. Kompisen fick sedan tillbaka sin text och kunde genomföra de förbättringar som de fått. Det märks att eleverna tränat mycket på att både ge och ta emot respons. Responsen är på hög nivå och leder till förbättringar av texterna, eleverna vet hur en text med hög kvalité ser ut.

Vi hade en stunds reflektion efter lektionen och funderade på vad som var skillnad mellan när eleverna gav varandra respons i årskurs fyra jämfört med nu i årskurs sex. Många kloka tankar kom fram och här kan ni läsa några.

" I fyran trodde jag att kompisen bedömde mig som person och inte min text."

" Jag tänkte att om jag sa att allt i kompisens text var bra så skulle hen säga detsamma till mig men nu förstår jag varför vi gör respons och jag förstår vad det kan leda till som är bra för mig."

"Jag kunde och ville inte ta emot respons och ändrade därför inte texten efter vad kompisen sa eller skrev.  Nu förstår jag hur viktigt och bra det är med respons och att responsen hjälper mig att utveckla mina texter."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar