måndag 29 januari 2018

Instruerande text

Så här på vårkanten i år 6 passar vi på att repetera de olika texttyperna, instruerande, berättande och argumenterande text. Det är härligt att märka att de av våra sexor som har gått hos oss under hela sin skoltid eller i alla fall under skolår 4-6 gått har koll på strukturer och språkliga drag. Det som krävs är lite uppfräschning och sedan är det bara att köra. Våra nyanlända elever har dels varit med på klassens lektioner och dels fått några egna genomgångar. Eftersom vi arbetar med cirkelmodellen är arbetssättet gynnsamt för nyanlända.


Tillbakablicken gjorde vilken pedagog som helst lycklig och vi fyllde snabbt tavlan med kloka tankar kring allt vi kom ihåg om denna texttyp.


Första passet var bara uppvärmning. Bortsett från tillbakablicken gick vi igenom de olika faserna i Cirkelmodellen och pratade om vad varje lektion skulle innehålla.


Vi tittade på Skolverkets matris för instruerande text och gick igenom en bedömningsaspekt i taget. Vi hjälptes åt att reda ut svårigheter och att ge exempel på vad de olika formuleringarna stod för.

Toothbrush, Toothpaste, Dental Care

Till sist gjorde vi en liten gemensam uppvärmningsövning. Vi skrev en instruktion till hur man gör när man ska borsta tänderna. Det var nyttigt att prova att omsätta sakerna vi just pratat om. Det är en sak att berätta om hur det ska vara och en helt annan sak att hålla språkliga drag och struktur i huvudet samtidigt som man ska producera en text. Vi hann ge varandra en kort kamratrespons innan passet var slut.

Nästa pass startade vi som vanligt med en tillbakablick.


Eleverna fick i grupper fylla i översikten ovan. När vi var klara med detta hade vi aktiverat kunskaperna vi behövde ha med oss in i dagens pass. Vi var nu i fas 1 i cirkelmodellen. Det skulle handla om att bygga upp kunskaper om texttypen. Alla grupper hjälptes åt att fylla i en gemensam översikt som vi hade på tavlan. 

Glass, Water, Ice Cubes, Drink, Cold

Med den ifyllda översikten som stöd kunde vi granska en text som en annan elev skrivit om hur man gör när man häller upp ett glas vatten och dricker. Vi satt med understrykningspennor och letade upp och markerade struktur och språkliga drag.Vi arbetade i par eftersom samtalet är en viktig del i lärandet.

Apple Pie, Cake, Party, Pastry, Sweet

Några hann med en extraövning och fick göra samma granskning med pennan i högsta hugg. Denna gång var den instruerande texten ett äppelpajs-recept.


Nu var vi redo för att ge oss in i fas 2 i cirkelmodellen. Det var dags att studera texter för att få förebilder. På Skolverkets hemsida finns elevtexter och en bedömningsmatris. Vi gick igenom matrisen noga och sedan satte eleverna igång med att bedöma exempel-texterna. De arbetade i par och markerade i matrisen vilka kvaliteter de kunde se i texterna. Våra elever är hårda i bedömningen och det blev många diskussioner. Motiveringar och argument korsade luften. Efter ett avslutande helklass-samtal fick eleverna veta viken bedömning texterna fått av bedömarna på Skolverket.

Ibland i skolans värld, till exempel när det drar ihop sig till nationella prov, får man dra ner en aning på ambitionerna när det gäller vad man vill hinna med. Denna gång beslutade vi oss för att ta bort fas 3 i cirkelmodellen, dvs att skriva en gemensam text. Eftersom så många av eleverna arbetat med texttypen förut så bestämde vi oss för att prioritera enskilt skrivande när tiden nu blev en aning knapp.


Efter bedömningspasset hoppade vi alltså till fas 4. Eleverna fick samma skrivuppgift som den de just bedömt: "Skriv en instruktion till ett spel eller en lek". Att de just bedömt den sortens text och granskat texter av olika kvalitet blev ett stöd i deras skrivande. De satt med matrisen bredvid sig och använde den som ett stöd i sitt skrivande och ett medel att nå så långt som möjligt med sin egen text. Det var fantastiskt att se. Flera av eleverna bedömde spontant sin egen text när den var klar, genom att markera i matrisen.

Eftersom många kände sig säkra och kunde arbeta på egen hand med sin skrivuppgift, kunde jag samla några elever som behövde extra stöd. Vi skrev en text gemensamt. Jag var sekreterare och eleverna formulerade. På detta sätt gick de inte miste om det stöd och den modellering som är så viktig i fas 3 i cirkelmodellen.

Nedan kan den intresserade läsa två av elevernas texter.
Text 1:



... och text 2:



Text: Anna Duncanson
Bilder: Creative Commons och Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar