måndag 16 november 2015

LÄSFÖRSTåELSESTRATEGIER - Att ställa en hypotes och att sammanfatta

Bild lånad från Puls historia sid 18-19
Målet med dagen lektion var: Du ska tillsammans med dina klasskamrater kunna göra en sammanfattning på den läsa texten. Du ska också kunna berätta om livet i en vikingaby.

Vi började lektionen med att ställa en hypotes utifrån bilden. Vad skulle texten till bilden kunna handla om? Många elever kom snabbt på att texten till bilden måste handla om hur livet i en vikingaby var. Eleverna kunde berätta att männen fiskade och jagade medan kvinnorna i byn tog hand om hemmet. Barnen gick inte i skolan utan de fick lära sig sitt arbete genom att lyssna på vuxna. När barnen var 13- 14 år var de vuxna. De flesta människor blev bara 30 år under vikingatiden. Många kände också till att familjen och släkten kallades för ätten och att familjen höll ihop under vikingatiden för att kunna hjälpas åt att ta hand om fattiga, sjukdomar och försvara sig mot fiender.

När vi diskuterat färdigt vad texten kunde handla om fick eleverna ge förslag på vad rubriken på texten kunde vara, några förslag var Livet i vikingabyn. Livet på vikingatiden, Vikingarnas liv i byn.

Nästa uppgift var att vi tillsammans skulle läsa texten för att sedan träna på att sammanfatta det viktigaste ur texten. Eleverna har tränat mycket på att sammanfatta skönlitterära texter men vi har inte tränat lika mycket på att sammanfatta faktatexter. För att introducera arbetet med att sammanfatta tittade vi på en kort film om vad det innebär att sammanfatta och hur man kan tänka.



När vi tittat färdigt på filmen läste jag texten högt för eleverna och vi sammanfattade texten tillsammans.

Här nedan är 4b´s sammanfattning.

Livet i vikingabyn
Människorna på vikingatiden var bönder. Hela familjen bodde tillsammans och de hjälpte varandra mot fiender och när man blev sjuk. Hövdingen var en person som bestämde över hela byn och han var rikast.

Alla arbetade
På gården tillverkade man alla saker och sedan byte man saker med varandra. Männen fiskade och jagade, pojkarna fick hjälpa till.
Kvinnorna tog hand om huset och lärde barnen att laga mat och passas småsyskon.

Det fanns ingen skola så barnen lärde sig genom att lyssna och lära sig av dem vuxna. 

Vi avslutade lektionen med att skriva en exit ticket på vad vi hade lärt oss om livet i vikingabyn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar