I måndags tränade på klasserna på att ge och ta emot kamratrespons utifrån bedömningsuppgiften om vikingatiden. Några elever tyckte att det var lätt att både ge och ta emot respons medan några elever tyckte att det var svårare, kanske främst att vara ärlig när det gällde att bedöma en kompis uppgift. Någon elev tyckte att det var jobbigt att bli bedömd. Vi kommer att träna vidare på detta så att alla elever ska kunna nå målen " att kunna ge enkla omdömen om texters innehåll och språk och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt."
Eleverna i 4a kom under kamratreponsen på att de kunde fråga sin kamrat muntligt på de delar som kompisen missat, på så sätt fick kompisen en ny chans att visa sina kunskaper. Som pedagog blir jag otroligt stolt när eleverna själv kommer på idéer som utvecklar både språk och kunskap på samma gång. En givande och lärorik lektion i 4a för både elever och för mig som pedagog.
Under dagens lektion i 4b pratade vi om varför vi ger respons och kamratbedömning och hur vi kan bli bättre på det. Eleverna är mycket kloka och vet att det handlar om att vi vill förbättra våra uppgifter och att det inte handlar om att en text är dålig. Klassen fick prova att ge respons i grupp på en text som vi hade på tavlan. Det var roligt att höra eleverna argument och respons. De var inte alltid överens, varken med mig eller med varandra men de kunde argumentera för sin sak och verkligen peka på styrkor i uppgiften och utvecklingsområden. En härlig lektion i 4b!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar