Syfte:
Eleven ska utveckla sin förmåga att
- Använda
och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- Välja
och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter
- Formulera
och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och
metoder
- Följa
och föra logiska resonemang, använda matematikens uttrycksformer för att
samtala och argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och
slutsatser
Detta kommer vi att jobba med:
- Egenskaper,
likheter och skillnader på geometriska figurer som triangel, rektangel,
kvadrat, cirkel och månghörningar.
- Omkrets
Mål till eleverna:
Du ska kunna…
·
Känna igen och beskriva egenskaperna på de
geometriska figurerna
·
Mäta längder.
·
Förstå och beräkna omkrets
·
Visa och samtala hur du har löst en
problemlösning
Språkmål till eleverna:
Du ska kunna begreppen...
·
Linje
·
Sträcka
·
Punkt
·
Hörn
·
Sida
·
Diameter
·
Radie
Arbetssätt:
Vi kommer att…
·
Jobba med matteboken ”Mattespanarna”, s. 72 - 83
·
Jobba laborativt med övningar och spel
Bedömning:
Ni kommer att bli bedömda med …
·
Ett skriftligt prov
·
Muntlig lösning av ett matematiskt uppdrag
Bedömningsmatris
Geometriska figurer
|
Du kan känna igen och konstruera de
geometriska figurerna
|
Du kan med bestämda längder rita en geometrisk
figur.
|
Du kan skapa egna uppgifter som visar tydligt
geometriska figurer.
|
Geometriska egenskaper
|
Du kan beskriva olika geometriska figurers
egenskaper
|
Du kan beskriva enkla samband.
Ex: En kvadrat har fyra lika långa sidor.
|
Du kan beskriva skillnader och likheter mellan
olika geometriska objekt.
|
Längder
|
Du kan mäta längder
|
Du kan mäta längder i hela enheter, mm, cm, dm
och m.
|
Du kan rita en sträcka med en given längd.
|
Omkrets
|
Du förstår begreppet omkrets och kan beräkna
omkretsen av en rektangel, kvadrat och olika månghörningar.
|
Du kan beräkna med en given omkrets och ge
förslag på sidornas längd.
|
Du kan beräkna med en given omkrets och andra
givna förutsättningar på en figurs olika sidor.
|
Mellanled, addition
|
Du kan lösa addition med mellanled. Med ental
och tiotal, ex: 24+63.
|
Du kan lösa addition med mellanled. Med
hundratal, ex: 833+526.
|
Du kan lösa addition med mellanled. Med
tiotalsövergång, ex: 835+588.
|
Strategier vid problemlösning
|
Du kan läsa av och lösa enkla problem
|
Du kan lösa enkla problem även om räknesättet
inte är givet
|
Du kan lösa problem och kan variera lösningen
och bedöma rimligheten
|
Samtala och argumentera med hjälp av
matematiska begrepp
|
Du försöker beskriva en egen lösning, se
likheter och skillnader
|
Du kan resonera kring olika lösningar
|
Du kan jämföra olika lösningar och dra egna
slutsatser
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar