Lokal pedagogiskplanering
Världsreligionerna
Åk 4
Sofie
Nilsson
Vi kommer att ta reda på vad begreppet religion
betyder. Det kan betyda att du har en eller flera gudar men också att du tror
på andar/väsen av olika slag. Vi kommer att läsa om fem religioner som kallas
världsreligioner. De har mycket gemensamt
när det gäller historia och viktiga tankar. Varför är det så? Vad finns det för likheter? Vad finns det för skillnader?
Det ska vi ta reda på!
Vecka: 2 – 9,
Arbetssätt
Vi kommer att utgå från läroboken Puls - religion. Vi
läser texter gemensamt, diskuterar innehållet och svarar på frågor kring det vi
läst. Det blir gemensamma genomgångar om de olika världsreligionerna där jag
berättar och vi gemensamt antecknar stödord i tankekartor eller tränar på att
sammanfatta texten med hjälp av en stödstruktur eller en dictogloss.
Vi ska också se film om de olika religionerna.
Du kommer i
grupp att få söka information och ta del av fakta från böcker och Internet om
en av världsreligionerna, du kommer alltså att bli expert på en religion som du
sedan tillsammans med din grupp, muntligt inför klassen eller så spela ni i er
redovisning med hjälp av datorn eller en ipad. När ni redovisat få alla i
klassen får ta del av era kunskaper. På sätt lär sig alla mycket om
religionerna.
Vi kommer att jämföra religionerna både enskilt och
tillsammans och diskutera likheterna och skillnaderna.
Filmer: Från
Sverige till himlen – Judendom, Islam, Kristendom (strömmande media)
SO – rummet, faktatext
för barn
Youtube:
Judendom av Caroline Jonsson Wallin
Du ska kunna:
• Berätta om några heliga platser
eller rum, ritualer och levnadsregler i världsreligionerna.
• Du ska kunna berätta om några
likheter och skillnader mellan världsreligionerna.
• Du ska kunna berätta om några
kristna högtider som t.ex. jul och påsk.
• Du ska tillsammans med kamrater
kunna söka information om en av religionerna.
•
Du ska kunna använda dig av olika typer av källor som t.ex. böcker,
internet och filmer
Bedömningsuppgift.
Grupparbetet ska vara färdigt att kunna redovisas eller läggas ut på bloggen senast torsdagen den 4 februari.
Grupparbetet ska vara färdigt att kunna redovisas eller läggas ut på bloggen senast torsdagen den 4 februari.
Du
kommer vid bedömningstillfället fylla i din stödstruktur. När stödstruturen är
i fylld ska du skiva ner vilka likheter och skillnader du ser mellan religionerna.
Bedömningsuppgiften
gör vi torsdagen den 11 februari 4a och fredagen den 12 februari i 4b.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar