onsdag 3 februari 2016

Arbete med argumenterande text


Igår började 4a´s arbete med argumenterande texter. Vi samtalade om vad det betyder att argumentera och varför det är bra att kunna. Sedan fick eleverna ta ställning till olika påstående genom att visa tumme upp eller tumme ner och sedan kunna motivera varför de tyckte som de gjorde. Det var lätt att ta ställning till saker men lite svårare att motivera varför man tyckte och tänkte som man gjorde. Det kommer vi att träna vidare på.

Vi läste också flera elevtexter och tittade på vilka språkliga drag som ska finnas med i en argumenterade text. Vi pratade om vad orden rubrik, åsikt, argument, sammanfattning och signatur betyder.

Under dagens lektion fortsatte vi vårt arbete mot att kunna skriva en egen argumenterande text, eleverna fick i grupper en sönder klippt argumenterande text som de skulle försöka lägga i rätt ordning igen. För det flesta grupper gick detta väldigt lätt. Efter det skulle de benämna de olika delarna av texten. Grupperna avslutade med att svar på frågor om texten:

- Vad syftet var med texten?
- Vem texten är skriven till?
- Är argumenten trovärdiga?
- Tror ni att insändaren kan förändra något?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar