onsdag 17 februari 2016

Argumenterande text - kvaliter i texter

Många gånger när vi pedagoger har varit på en givande och lärorik föreläsning, som alla pedagoger på Rosengårdsskolan var igår, vill man ändra och förbättra sin undervisning.Så idag fick 4a läsa en argumenterande text som fått betyget A, när eleven som skrev den gick i sexan. Uppgiften var att eleverna i fyran skulle berätta vad i texten som gjorde att texten hade fått betyget A.  Vi markerade först delarna i den argumenterande texten för att se om alla delar fanns med och det gjorde så klart. Att sätta ut delarna i en argumenterande börjar alla elever bli riktigt säkra på.
Sedan gick vi igenom varje del för dig och satte ord på vad vi såg.

Elevernas tankar:
Rubriken i texten var intressant och lockade till läsning.
Där finns en välutvecklad åsikt och bakgrund till varför hen har skrivit texten.
Vi förstår vad texten kommer att handla om.
I varje argument finns faktakunskaper och inte bara vad eleven själv tycker och tänker.
Eleven skriver välutvecklade argument.
I sammanfattningen upprepar hen sin ståndpunkt och sammanfattar det viktigaste argumentet väldigt tydligt,

Texten är tydlig.
Det finns inga eller få stavfel.
Texten är indelad i stycken.



När vi tillsammans titta på texten fick eleverna i grupper sätta igång att bedöma varandra texter och ringa in i matrisen var de tyckte att texten låg. Alla kunde efter ett eller två försök bedöma texten på bra sätt. Eleverna kunde berätta och förklara sin bedömning för mig och argumentera för varför de hade bedömt texten på det sättet.


Kamratbedömning

Havin vill gärna ha stöd av matrisen när hon skriver.
Mycket klokt.

Eftersom vi befinner oss befinner oss i fas fyra i cirkel modellen var det på slutet av lektionen dags att börja skriva en egen argumenterande text, om valfritt ämne. På tavlan fanns modelltexten kvar för att få stöd och hjälp av. 
Texterna blev inte färdiga under lektionen och det var inte heller meningen.  Men det jag såg var att eleverna hade skrivit texterna på en helt annan nivå än vad de tidigare gjort :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar