lördag 13 februari 2016

Argumenterande text - fortsättning

Hela veckan har båda fyrorna arbetat på med argumenterande texter, 4a är i fas 3 i cirkelmodellen det vill säga att vi har skapat en gemensam text tillsammans och att vi nu har börjat skriva texter i grupp. Dessa texter ska vi kamratbedöma under nästa vecka för att sedan gå vidare och skiva egna texter.

4b befinner sig i fas 2 där vi titta på texttypen och tar ut de språkliga dragen. Vi har studerat olika argumenterade texter för att skaffa oss förebilder. Under onsdagens lektion var målet att alla skulle känna till vilka olika delar som ska finnas med i en argumenterande text. 

Vi började med att titta på fd elevers texter, fyrorna fick gå fram och sätta ut vad varje del i texten kallas. När vi tränat detta på några texter satte sig eleverna i grupper, i vars ett kuvert fanns en sönderklippt text som gruppen skulle sätta ihop till en heltext. Eleverna skulle sedan återigen kunna sätta ut delarna i texten. Tillsist skulle eleverna svara på frågor som vad är syftet med texten, vem är texten skriven till, vilka är argumenten i texten och tycker ni att argumentera är bra? Svår frågor att besvara när en del ord i texten är okända. Men vi kommer att träna vidare på att tolka texter. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar