onsdag 14 oktober 2015

Vatten och luft

Vatten och luft

v. 42, 43, 45

Syfte:
Eleven ska utveckla sin förmåga att
·        använda kunskaper i kemi för att analysera information, samtala och ta ställning i frågor som handlar om vatten och luft,
·        genomföra undersökningar i kemi, och
·        använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i vatten och luft.

Detta kommer att vi att jobba med:
·        Vattnets egenskaper och kretslopp.
·        Luftens egenskaper och sammansättning.
·        Språkliga strategier för att exempelvis skriva labbrapporter.
·        Tolkning och analysering av information med koppling till vatten och luft, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Mål till eleverna:
Du ska kunna…
·        Vattnets egenskaper
·        Vattnets kretslopp
·        Luftens egenskaper
·        Luftens sammansättning

Språkmål till eleverna:
Du ska kunna...
·        Förstå olika faktatexter om vatten och luft
·        Kunna betydelsen av följande begrepp;
Vattenånga, fast form, flytande form, gas form, sötvatten, saltvatten, avdunsta, kretslopp, ytspänning, föroreningar och vattenrening. Vindkraftverk, varm luft, kall luft, kväve, ädelgaser, syre, koldioxid, lufttryck och atmosfär.



Arbetssätt:
Vi kommer att…
·        Jobba med Puls-boken med en inläsningstjänst.
·        Följa och bearbeta olika avsnitt från olika UR-program som ”Evas funkarprogram”, ”Fatta Fakta”, ”Vattenmannen och Speed” och ”Välkommen till staden”.
·        Utföra olika experiment

Bedömning:
Ni kommer att bli bedömda i …
·        Skriftigt prov om vatten och luft

·        Redovisning av en labbrapport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar