Vatten och luft
v. 42, 43, 45
Syfte:
Eleven ska utveckla sin förmåga att
·
använda kunskaper i kemi för att analysera information, samtala
och ta ställning i frågor som handlar om vatten och luft,
·
genomföra undersökningar i kemi, och
·
använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och
förklara kemiska samband i vatten och luft.
Detta kommer att vi att jobba med:
·
Vattnets egenskaper och kretslopp.
·
Luftens egenskaper och
sammansättning.
·
Språkliga strategier för att
exempelvis skriva labbrapporter.
·
Tolkning och analysering av
information med koppling till vatten och luft, till exempel i faktatexter och
tidningsartiklar.
Mål till eleverna:
Du ska kunna…
·
Vattnets egenskaper
·
Vattnets kretslopp
·
Luftens egenskaper
·
Luftens sammansättning
Språkmål till eleverna:
Du ska kunna...
·
Förstå olika faktatexter om vatten och luft
·
Kunna betydelsen av följande begrepp;
Vattenånga, fast form, flytande form, gas form,
sötvatten, saltvatten, avdunsta, kretslopp, ytspänning, föroreningar och vattenrening. Vindkraftverk,
varm luft, kall luft, kväve, ädelgaser, syre, koldioxid, lufttryck och atmosfär.
Arbetssätt:
Vi kommer att…
·
Jobba med Puls-boken med en inläsningstjänst.
·
Följa och bearbeta olika avsnitt från olika
UR-program som ”Evas funkarprogram”, ”Fatta Fakta”, ”Vattenmannen och Speed”
och ”Välkommen till staden”.
·
Utföra olika experiment
Bedömning:
Ni kommer att bli bedömda i …
·
Skriftigt prov om vatten och luft
·
Redovisning av en labbrapport
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar