måndag 19 oktober 2015

Vikingatiden


Nu är vi snart färdiga med området Sverige inom geografi och kommer efter höstlovet att gå vidare med vikingatiden som kommer innehålla ämnena historia, religion och svenska.



Lokalpedagogisk planering
Historia, religion och svenska
Vikingatiden
Åk 4, ht – 15
Sofie Nilsson
De kommande veckorna kommer vi att arbeta om vikingarna. Hur var det att leva på vikingatiden? Var alla ute och plundrade och härjade och vem skötte i så fall om gårdarna? Hur var det att vara barn under den här tiden?
Tid: Vecka 45 – 50
Arbetssätt
- Se på filmer från bla strömmande media –Resan tillbaka -  en färd till vikingatiden del 1,2 och 3 . 
- Högläsning av skönlitteratur  Tor hos Utgårdsloke
- Läsa faktatexter och arbeta med frågor utifrån texten, PULS historia sid 16- 46.
- Gemensamma genomgångar och diskussioner
-  Spel om vikingatiden, memory och spel på datorn.

Språkmål:
Hövding         husmor          vikingatåg     marknadsplats                    offra/bota
småkungar/storkungar       husbonde      träl                plundring      köpmän
gudasagor     kristen           hushåll          jordbruk        runor             asagudar
missionärer
 Förmågor att utveckla:
Reflektera och värdera - Tänka kring vad du läst och välja vad som är viktigt.
Kommunicera - Berätta, lyssna och skriva. Samarbeta.
Hantera begrepp- Använda specifika historiska ord och begrepp.
Analysera - Använda det du lärt dig till att jämföra likheter och skillnader i ex levnadsvillkor med nutid.

När vi är klara ska du kunna
 Berätta om hur livet på en vikingagård såg ut; vad åt man, hur bodde man, hur skötte man sin hygien, vad man arbetade med, vilka verktyg och vapen man använde, hur såg deras kläder ut, vilka husdjur man hade och hur livet kunde se ut för ett barn

  Berätta om vikingarnas handels- och plundringsresor.

Redogöra för vikingarnas religion och några av de gudar som vikingarna tillbad.

Det här kommer vi bedöma
Din kunskap och förmåga att:
  Redogöra för hur livet såg ut under vikingatiden samt hur vikingatiden kan avläsas i våra dagar.
Bedömningstillfälle:
Du ska individuellt skriva en skriftlig examinationsuppgift som utgår från två olika bilder från Vikingatiden. Du kommer också att kunna välja på att få prata in din uppgift på en diktafon.
Den 3 december har båda klasserna sitt bedömningstillfälle. 



Når ej
Når
Kan redogöra för när vikingatiden
var och för den tiden någon stor historisk händelse


Kan berätta lite om vikingakvinnor,
män och barn


Kan berätta om de två stora religionerna:
 Asatro, kristendomen.


Har kunskaper om vikingatågen:
handelsresor, plundringsresor,
emigration och upptäcktsresande.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar