Nu är vi snart färdiga med området Sverige inom geografi och kommer efter höstlovet att gå vidare med vikingatiden som kommer innehålla ämnena historia, religion och svenska.
Lokalpedagogisk planering
Historia, religion och svenska
Vikingatiden
Åk 4, ht – 15
Sofie Nilsson
De kommande veckorna kommer vi att arbeta om
vikingarna. Hur var det att leva på vikingatiden? Var alla ute och plundrade
och härjade och vem skötte i så fall om gårdarna? Hur var det att vara barn
under den här tiden?
Tid:
Vecka 45 – 50
Arbetssätt
- Se på
filmer från bla strömmande media –Resan tillbaka - en färd till vikingatiden del 1,2 och 3 .
- Högläsning
av skönlitteratur Tor hos Utgårdsloke
- Läsa
faktatexter och arbeta med frågor utifrån texten, PULS historia sid 16- 46.
- Gemensamma
genomgångar och diskussioner
- Spel om vikingatiden, memory och spel på datorn.
Språkmål:
Hövding husmor vikingatåg marknadsplats offra/bota
småkungar/storkungar husbonde träl plundring köpmän
gudasagor kristen hushåll jordbruk runor asagudar
missionärer
Förmågor
att utveckla:
Reflektera och
värdera - Tänka kring
vad du läst och välja vad som är viktigt.
Kommunicera
- Berätta,
lyssna och skriva. Samarbeta.
Hantera begrepp- Använda specifika
historiska ord och begrepp.
Analysera - Använda det du lärt
dig till att jämföra likheter och skillnader i ex levnadsvillkor med nutid.
När vi är klara ska du kunna
Berätta
om hur livet på en vikingagård såg ut; vad åt man, hur bodde man, hur skötte
man sin hygien, vad man arbetade med, vilka verktyg och vapen man använde, hur
såg deras kläder ut, vilka husdjur man hade och hur livet kunde se ut för ett
barn
Berätta om vikingarnas handels- och plundringsresor.
Berätta om vikingarnas handels- och plundringsresor.
Redogöra för vikingarnas religion och några av de gudar som vikingarna tillbad.
Det här kommer vi bedöma
Din kunskap och förmåga
att:
Redogöra för hur livet såg ut under vikingatiden samt hur vikingatiden kan avläsas i våra dagar.
Redogöra för hur livet såg ut under vikingatiden samt hur vikingatiden kan avläsas i våra dagar.
Bedömningstillfälle:
Du ska
individuellt skriva en skriftlig examinationsuppgift som utgår från två olika
bilder från Vikingatiden. Du kommer också att kunna välja på att få prata in
din uppgift på en diktafon.
Den 3 december har båda klasserna sitt bedömningstillfälle.
Den 3 december har båda klasserna sitt bedömningstillfälle.
Når
ej
|
Når
|
|
Kan redogöra
för när vikingatiden
var och för
den tiden någon stor historisk händelse
|
||
Kan berätta
lite om vikingakvinnor,
män och barn
|
||
Kan berätta
om de två stora religionerna:
Asatro, kristendomen.
|
||
Har kunskaper
om vikingatågen:
handelsresor,
plundringsresor,
emigration
och upptäcktsresande.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar