tisdag 25 augusti 2015

Brev till dig själv



Imorgon under sva lektionerna kommer vi att göra något konstigt, ni ska alla får skriva ett brev till er själv. Ett brev som vi lägger i ett kuvert. klistrar igen och som ni kommer att få tillbaka av mig den dagen ni slutar sexan, alltså juni 2018.

I brevet vill jag att du börjar att beskriva dig själv, vem är du idag och vad tycker du om att göra. I nästa stycke ska du beskriva vad du tror och hoppas kommer att hända under de här tre sista åren på Rosengårdsskolan.

Här är några frågor som kan vara till hjälp. Vi ska i morgon tänka ut fler frågor som kan stötta er i ert skrivande.

- Vad kommer du att lära dig?
- Hur kommer dina betyg se ut?
- Hur kommer det att kännas att lämna Rosengårdsskolan i sexan?
- Vad kommer vi att göra tillsammans under dessa tre åren?
- Kommer du att förändras något under denna tiden?

Längre ner på sidan ser ni mitt brev till mig själv där jag har skrivit samma uppgift som ni ska göra. Mitt brev kan du använda som inspiration och hjälpa och du man får lov att härma.......Men det ska vara dina tankar, drömmar och förhoppningar.

I brevet ska vi också lägga ner ett fotografi på dig. När du är färdig med brev kommer du till mig och så tar jag ett fotografi som vi skriver ut och skickar med brevet.

Jag ser verkligen framemot era brev.

Lycka till!



Rosengårdsskolan 26 aug – 15

Hej Sofie!
Jag heter Sofie Nilsson och är just nu 38 år men det vet du ju redan. Jag jobbar som lärare på Rosengårdsskolan, vilket jag har gjort i 15 år när jag skriver det här brevet. Jag har två barn som heter Emilia och Evelina och en man som heter Martin. På min fritid gillar jag att träna och då främst att springa i min älskade skog, resa, åka skidor, läsa böcker och umgås med vänner. När jag har tid gillar jag och min man att titta på olika tv serier tillsammans och mina favoriter är just nu Homeland och Suits, kanske har jag skaffat mig andra favoriter när jag öppnar det här brevet om tre år. Vem vet?
När jag skriver det här brevet har jag precis blivit lärare i två stycken fyror, i ämnena svenska och so. Jag ska erkänna, men säg det inte till någon, jag var lite nervös innan jag började att arbeta med er fyror, tänk om ingen skulle gilla sina nya lärare och hur skulle jag fixa att arbeta med yngre elever igen. Jag som precis har lämnat sexor som är stora och fixar det mesta själv.
Nu ska jag berätta lite om mina nya klasser,i  klass 4a går det idag 17 elever men snart börjar det minst en elev till. I klass 4b är det 18 elever och snart börjar det två elever till. Jag hoppas att vi ska få tre lärorika och roliga år tillsammans och jag förväntar mig att vi när klasserna slutar sexan kommer alla att ha fantastiska betyg. Kanske till och med bättre än några andra klasser på Rosengårdsskolan har haft. Jag drömmer om många lektioner tillsammans med diskussioner, samarbete, argumentationer, analyser och reflektioner. Jag drömmer om att vi ska hinna läsa många, många böcker tillsammans, gärna Alex Dogboy, Fröken Europa, Mördad och förhoppningsvis några nya böcker som kommer att skrivas under dessa år. Jag hoppas också på att vi kommer att ta emot många besökare som vill se hur vi på Rosengårdsskolan arbetar och vill komma och träffa er härliga elever. Några utflykter skulle jag gärna vilja klämma in, kanske till Genarp, till Käglinge, till Husie mosse eller till Bulltofta. En annan sak som jag vill göra med er det är att gå till ishallen och åka skridskor för det är så länge sedan jag gjorde det. Undra om jag ens kommer ihåg hur man åker skridskor.
Jag tror och hoppas också att ni under dessa tre år kommer att lära mig att bli en ännu bättre lärare än vad jag är idag, jag tror att vi tillsammans kommer att utvecklas och lära. Jag ser verkligen framemot framtiden!

Kram Sofie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar