måndag 24 augusti 2015

Vad ingår i svenska som andraspråk?

Idag har vi under svenska som andraspråks lektionerna diskuterat vad eleverna tror att vi kommer att lära oss under de lektioner det står sva på schemat. Det var en mycket svårt fråga för båda fyrorna. Först fick eleverna tänka själv och skriva ner sina tankar på sin mini whiteboard, när alla fått tänka själv var det dags att dela med sig av sin tankar med övriga i gruppen. Till sist delade grupperna med sig till hela klassen och vi skapade en minmap tillsammans på tavlan.

Vad vi tror ingår i svenska som andraspråk.


Målet med lektionen var att alla skulle kunna berätta om minst tre saker som man vet ingår inom ämnet svenska som andraspråk. Detta mål kommer vi att få träna vidare på eftersom att det var ganska så svårt att skilja svenska från övriga skolämne.

Här nedan kan ni läsa vad som ingår i svenska som andraspråk.

Läsa och skriva 
* Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både det uttalade och sådant som står mellan raderna.

* Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

* Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

* Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.

* Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.

* Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

Tala, lyssna och samtala

* Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser

* Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

* Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd i skolans ämnen när det egna svenska språket inte räcker till.

* Uttal, satsmelodi och sambandet mellan betoning och betydelse.

Informationssökning och källkritik

Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet

Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt

 Berättande texter och sakprosatexter
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt deras ord och begrepp.

* Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.

Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad, typiska språkliga drag samt deras ord och begrepp.

Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Språkliga drag
' Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord

Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning

Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
* Ord och begrepp i skolans ämnen och i vardagsspråk. Synonymer och motsatsord.

* Ords klassificering över- och underordning, till exempel kläder-tröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar