torsdag 13 augusti 2015

Hej

Det ska bli jättekul att börja jobba med er efter den långa sommarledigheten. Vi hoppas att ni har njutit ordentligt av er ledighet och ni väldigt välkomna tillbaka.
Vi börjar läsåret med biologi och lära oss mer om Sveriges natur, både växtliv och djurliv. 
Här nedan kan ni se hur vi kommer att jobba med ämnet:
Image result for djurliv Image result for växtliv

Sveriges växtlighet och djurliv

Vecka 34 - 39

Syfte:
Eleven ska utveckla sin förmåga att
  • utföra undersökningar i biologi,
  • använda begrepp inom biologi och förklara biologiska samband i naturen,
  • använda kunskaper i biologi för att undersöka information och kommunicera i frågor som rör naturbruk

Detta kommer att vi att jobba med:
  • Gruppera djur och växter i Sverige.
  • Kunna de olika sjöarna i Sverige.
  • Textbearbetning exempelvis att i efterhand gå i genom och förtydliga texten. (språklig syfte)
  • Språkliga strategier för att exempelvis skriva labbrapporter.

Mål till eleverna:
Du ska kunna…
·        Beskriva olika djur och växter,
·        Dela in djur och växter i grupper och förstå varför de tillhör en speciell grupp.
·        Kunna förklara hur djur och växter förökar sig,
·        Namnge och beskriva olika sjöar i Sverige.

Språkmål till eleverna:
Du ska kunna...

·        Förstå olika faktatexter inom biologi
·        Kunna betydelsen av följande begrepp;
Art, labboration, rapport, näringskedja,, ryggradslösa djur, föda, energi, organismer, klorofyll, nedbrytare, däggdjur, groddjur, tusenfotingar, nässeldjur, tagghudingar, blötdjur, blomväxter, ormbunksväxter, mossor, alger, svampar och lava.



Arbetssätt:
Vi kommer att…
·        Jobba med olika faktatexter ut olika böcker om växter, djur och andra naturfenomen
·        Följa och bearbeta olika avsnitt av UR-programmen ”Tax och Tass”, ”Labba” och ”Asfaltdjungel”
·        Utföra olika experiment

Bedömning:
Ni kommer att bli bedömda i …
·        Att skriva en labbrapport
·        Redovisa skriftligt om en växt, ett djur samt en sjö
·        Skriftligt prov på de olika biologiska begreppen.

Matris (bedömningsmatris)






Sveriges natur
Du kan undersöka och beskriva en organism på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan undersöka och beskriva en organism på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan undersöka och beskriva en organism på ett väl fungerande sätt.
Biologiska begrepp
Du kan förstå och använda olika biologiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan förstå och använda olika biologiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan förstå och använda olika biologiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar