onsdag 26 augusti 2015

Brev till mig själv

Under dagens lektion i svenska som andraspråk var det dags att börja med uppgiften att skriva ett brev till sig själv, en konstig uppgift tyckte några elever och undrade lite konfunderat varför vi skulle skriva ett brev. Vi diskuterade frågan och sedan satt alla elever igång att skriva, några för glatta livet och några tyckte att det var lite svårt. Men tillslut kom alla elever igång att skriva.

Många förvånade blickar blev det också när jag berättade att man inte är färdig med texten bara för att man tycker att man skrivit färdigt just den här lektionen. Jag berättade att texten ska kamratbedömas av minst en kamrat med hjälp av två stjärnor och en önskan och att texten dessutom ska få respons av mig. Detta var många elever inte nöjda med och kanske inte heller riktigt vana vid så det kommer vi att få jobbar vidare med mycket.

I ämnet svenska som andraspråk står det att elever på  olika sätt ska bearbeta egna texter till innehåll och form. Eleverna ska också få kunskap om Hur man ger och tar emot respons på texter. Vad detta mål innebär kommer vi att visa och prata mer om. 




Genomgång av exempeltexten. Vad finns det för speciella
språkliga drag i ett brev?














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar