De första veckorna v. 34 - 35 kommer vi att repetera en hel del i matten. Ni kommer även att göra en liten test över vad ni kan idag i matten.
Därefter kommer vi att jobba med tal och positionssystemet:
Vecka 36 - 38
Syfte:
Eleven ska utveckla sin förmåga att
- Använda
och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
- Välja
och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter
- Formulera
och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och
metoder
- Följa och föra logiska resonemang, använda matematikens uttrycksformer för att samtala och argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
Detta kommer att vi att jobba med:
- Begreppen
tal, siffror, positionssystem i talområdet 0 – 10 000
- Begreppen
hälften och dubbelt
·
Talserier
och talmönster
·
Läsa
av tallinje
·
Storleksordna
tal inom talområdet
·
Metoder
för att beräkna hälften och dubbelt
Mål till eleverna:
Du ska kunna…
·
Storleksordna tal
·
Läsa av tallinje
·
Förstå hur tal är uppbyggda
·
Räkna hälften och dubbelt
·
Förstå talmönster
·
Använda strategier i problemlösning
·
Följa och samtala enkla beräkningar.
Språkmål till eleverna:
Du ska kunna begreppen...
·
Positionsystem
·
Udda tal
·
Jämna tal
·
Talmönster
·
Tallinje
·
Hälften
·
Dubbelt
Arbetssätt:
Vi kommer att…
·
Jobba med matteboken ”Mattespanarna”
·
Jobba laborativt med övningar och spel
·
Titta på UR-programmet ”Morfis kod – ett
matteäventyr”, serien är på 5 delar med syftet att väcka intresse för
matematik.
Bedömning:
Ni kommer att bli bedömda med …
·
Ett skriftligt prov
·
Muntlig lösning av ett matematiskt uppdrag
Storleksordning
|
Du kan sätta tal i rätt storleksordning
|
Du kan på ett effektivt sätt läsa av
positionssystemet. (ex: du kan lista ut att 10 100 är större än
10 099 genom att titta på hundratalssiffran)
|
|
Avläsning av tallinje
|
Du kan läsa av och bestämma tal utmed en
tallinje
|
|
|
Taluppbyggnad och positionsystemet
|
Du kan läsa av ett tal och kan säga siffrans
värde beroende på placeringen
|
Du kan betydelsen av de olika platserna och
använder detta för att skapa olika tal.
|
Du kan använda platsvärdena för att exempelvis
lösa talgåtor.
|
Hälften och dubbelt
|
Du kan utföra enkla beräkningar av hälften och
dubbelt
|
|
|
Talmönster
|
Du kan fortsätta ett talmönster och kan skapa
egna talmönster
|
Du kan beskriva hur ett talmönster är uppbyggd
|
Du kan skapa och beskriva egna svåra talmönster
|
Strategier vid problemlösning
|
Du kan läsa av och lösa enkla problem
|
Du kan lösa enkla problem även om räknesättet
inte är givet
|
Du kan lösa problem och kan variera lösningen
och bedöma rimligheten
|
Samtala och argumentera med hjälp av matematiska
begrepp
|
Du försöker beskriva en egen lösning, se
likheter och skillnader
|
Du kan resonera kring olika lösningar
|
Du kan jämföra olika lösningar och dra egna
slutsatser
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar